overløbsskring vaskemaskine

Jeg har haft en fejlmelding på min AEG 76850 vaskemaskine som viser EFO (overløbssikruing er blevet aktiveret)

Jeg har tømt maskinen for vand, tippet den bagover og den kan restartes men når den skal pumpe vand ud kommer meldingen igen og vaskningen stopper :-(

Nogle gode råd ?

 


Ceminic
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være vand inde i bunden af maskinen. Prøv at tage bagplade af, tip den bagover, og tør evt. vand op. Du skal så finde ud af hvor det kommer fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen

Det lader til at vandet kommer ud forrest i maskinen :-( måske mellem trommel og gummimanchet ved lågen

Ceminic

Så er der måske slidt hul i gummimanchet. Du kan stikke fingeren ned i de folder du ser igennem lågen, og se  / føle om der er hul.
Den kan købes som reservedel, og er nem at skifte HVIS MAN VED HVORDAN.
Den er sikkert spændt på kar med et stort spænde bånd, og på frontpladen med et stykke tråd med en fjeder. Når du skal have den nye på smører du ind i manchet rillen med opvaskemiddel, så er den ret let at skubbe på, ved at lade den ene hånd holde den inde, hvor man starter, og den anden følger så rundt med kanten. Det er der opvaskemiddel skal virke som glidemiddel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har prøvet at mærke efter et evt hul/flænge men kan ikke rigtig mærke noget.

Efter mængden af vand der kommer ud under maskinen så burde hullet/flængen være til at mærke, og det er det ikke.

 


Ceminic
Annonce
prøv da og starte maskinen op og se hvor vandet kommer ud når den køre.Det kræver så bare at du tager bagpladen af

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Måske kan du se oppefra når overpladen er afmonteret, eller igennem hullet bagpå når bagplade er afmonteret. Ellers må du igen tørre vand op, putte noget sammenkrøllet avispapir frem i maskinen, og køre et kort stykke tid. Så kan du da se hvad side vandet kommer.
Jeg har set maskiner hvor slangen fra sæbeskuffen har været dårlig. Det kan løbe ned ad vaskekarret, og være vanskelig at se hvor det præcis kommer fra.
En god lygte er et must.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så har jeg været på hovedet i maskinen igen :-(

Dørbælgen fik jeg kun tjekket yderst og ikke inde ved tromlen, da der både er lys og vandtilførelsen i mancheten´som ikke bare er sådan at afmontere. Så der er stadig mulighed for at revnen/flængen er helt inde ved tromlen.

Slangen fra sæbeskuffen og ned er helt fin og fejler ikke noget.

Jeg tror nu at jeg vil prøve at bestille en ny dørbælg og så se om det ikke ordner problemet. Men jeg frygter godt nok lidt det med det indbyggede lys og vand :-(

 


Ceminic
nå-e ja det bliver jo så moderne med lys og det hele. Men når du skiller det ad, kan du jo se hvordan de dele sidder. Men stadigvæk, husk opvaskemiddel rundt i rillen ind imod kar. (du kalder det tromle, med den kører rundt, så bælg sidder på kar)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for din hjælpsomhed :-)


Ceminic
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis