Fugning af klinker.

Hej LDS'ere.

Jeg er igang med et større projekt med at ligge omkring 70 m2 klinker. Selve nedlægningen af klinkerne går fint men jeg skal snart til at fuge og kan huske fra sidste gang jeg fugede klinker at jeg kunne blive ved med at vaske og vaske og skifte vand men der blev ved med at være lidt fugeslør tilbage på klinkerne.

Så mit spørgsmål er:
Hvad er den nemmeste fremgangsmåde og hvor meget "slør" kan man lade blive tilbage så man stadig kan få dem helt rene næste dag??

Og lige et bonus spørgsmål:
På kanten af klinkerne sidder der lidt fliseklæb (og lidt nogle andre steder), man sviner vel lidt når man er LDS'er. Hvordan får man det af? Kan man bruge myresyre eller hvad har i af erfaringer??

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er et sted som bliver synlig, ville jeg forsøge at skrabe det af. Syre er ikke noget at bruge der. Du kan med fordel bruge de køkkensvampe med en hård og blød side. Dem man køber 10 stk for næsten ingen penge.
Hvis du vasker af efter fugning for tidlig, bliver du ved med at trække fugeslør, da du hele tiden får lidt nyt fuge materiale på din svamp. Og så skal du ofte skifte skyllevand, det er nogen gange en fordel at have 2 spande. 1 til at tage det værste og en med renere vand til at skylle svampen efter inden man trækker hen over klinker. Flisefuge producenter har også noget rensemiddel, både LIP og ALFIX

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvordan vaskede du dem af da? i cirkel bevægelser? og gjorde du det lige efter fugningen? og hvilket produkt brugte du/skal du bruge?
Brug aldrig syre eller sæbe før fugning. Hvis du skal fjerne limen skal du lave engang kogende vand dybe en klud eller en murersvamp ned i og køre det hen over hele flisegulvet. så skal du se løjer
hvis fliselimen står for højt i fugerne nogle steder putter du nogle dråber vand ned i fugen og skraber af med en hobbykniv. men kun hvis det er nede i fugerne. Det bedst at køre hele gulvet over før fugning.
Hilsen Martin.

Der er 4 processer du skal igennem når du skal vaske gulv.
Når du har fuget halvdelen af gulvet. ved ikke hvor hurtigt du gør det? så når fugen er finger tør. altså når du lige kan trykke fugen med en finger.
1.
Tag vaskebrættet i vandet og køre vandet af på flisefugespanden.
Her køres der med cirkelbevægelser over hele gulvet så fugerne samler sig og planer sig ud til kantene.
Hver 10 kvadratmeter skifter du vand. i spanden
så skal det tørrer igen som før.
2.
Tag vaskebrættet i vandet og køre vandet af på flisefugespanden.
start nu med at køre brættet lige overfliserne i en 45 graders vinkel og kun en gang.
Derefter tag vaskebrættet i vandet og køre vandet af på flisefugespanden. og forsæt over hele gulvet.
Hver 5. kvadratmeter skiftes der vand i spanden.
så skal det tørrer igen som før.
3. gulvet gåes nu efter for huller og der puttes fuge i disse.
her kører du igen over, som i punkt 2
4
Når der er lillefinger tørt , altså fugen er fast men ikke tør og klinkerne er tørrer. Handler det om at tørre sløret af og lukke fugerne helt. det gøres ved at tage et viskestykke og køre gulvet over i cirkelbevægelser og alle fuger gåes efter med en finger i kluden og hen over fugerne så de lukker sig og får et ens resultat.

I punkt 1 vil det se ud som om at fugemassen ligger vandet ud på alle fliserne.  Svampen skal være våd men ikke såbbe i vand.
I punkt 2-3 vil fliserne være helt rene, hvis der kun køres en gang over med svampen af gangen. Svampen skal være fugtig.
 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin.

Jeg skal fuge med et produkt fra MIRA.
Sidste gang vaskede jeg i cirkelbevægelser hele tiden og ventede første gang til det var finger tørt som du siger, og ventede så igen til det var tørt og vaskede i cirkelbevægelser igen. Og sådan tror jeg at vi gjorde 6 gange inden jeg syntes at sløret var bare nogenlunde væk.

Men du anbefaler at jeg skal "vaske" hele gulvet i kogende vand, eller hvordan skal det forståes.

Og når du siger at jeg anden gang skal køre brættet over i 45 graders vinkel, er det så brættet liggende fladt på gulvet og 45 grader ind mod fugerne?

Jeg er sikker på at du kun skal bruge kanten af brættet med svamp. Som Martin skriver er
1. punkt ikke blot rengøring, men at få fugerne færdige
2. punkt er rengøring uden at tage noget bort fra fugerne, derfor kun kanten af fugtig bræt og ofte rent vand
3. smårettelser
4. punkt er så endelig polering

Det kogende vand er til fliselim du har spilt, og det er en vask inden fugning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som ev elmand skriver
Men punkt 2 er hvor brættet ligger plant på fliserne og køres 45 grader i forhold til fugerne. Hvis brættet vinkles vil det tage længere tid at gøre rent .

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Okay. Det lyder jo meget nemt det hele. Hehe. Den sidste gang med viskestykket, skal viskestykket da være tørt eller hårdt opvredet?

Og vask af gulvet inden fugning er det bedst i kogende vand eller bare rent varmt vand? Og hvis det skal være kogende formoder jeg at et bræt med svamp vil være ideelt til formålet så man ikke får kogt fingrene.

Og en sidste ting. Kan jeg godt fuge et stykke af gulvet og så komme tilbage næste dag og fortsætte og stadig få en pæn samling i fugerne?
Og hvis der er lidt rigeligt skidt på fliserne, så er de føromtalte køkkensvampe glimrende til at fjerne de sidste tørre rester med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Viskestykket skal være tørt.
Du vasker bare gulvet i varmt vand. og der hvor limen ikke kommer af bruger du kogende.
Man kan godt, men der kan komme til at ske farveændring i den lagte i forhold til den der ligges næste dag. og man kommer til at se samlingen en smule. Det bedst at gøre det på en hel dag.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Okay. Så tror jeg at jeg er blevet godt klædt på til at gå i krig med opgaven.

Jeg siger mange tak for de gode svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis