Radiatorer der larmer (parcelhus m.gasfyr)

Hejsa

Jeg er nu tilpas irriteret over vores larmende radiatorer, til at skrive herinde, i håb om at nogen kan hjælpe med at afhjælpe, eller bare hjælpe med en forklaring:-) 

Vi oplever hver aften (mest om aftenen, om dagen er det sikker det samme, men vi hører det mindre) at vores radiatorer larmer. 
Lyden er lidt ligesom, hvis man forrestiller sig en pumpe, der når op til et vist tryk, og så siger Klik!  det er en stigende susen, som rundes af med det der Klik!

Baggrund:
Gasfyr, skiftet i 2014 (leverandøren har været på besøg, om mener ikke det er fra fyret)
Radiatorsystemet er gammelt, dog har en enkelt radiator fået ny ventil og termostat, men siger samme lyd.
Jeg har luftet ud i radiatorerne, det havde en effekt i starten synes jeg, men har netop luftet ud igen, og der var ingen luft. (skal man vente længe, fra man slukker pumpen, til man lufter ud?)

Gode bud er yderst velkomne! :-) 
 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som om det er termostatventilen der forsøger at lukke. Det lykkes så ikke lige med det samme men pludselig er den stærk nok til at overvinde pumpetryk. Hvis du kan, så prøv at sætte cirkulationspumpe ned i ydelse.
Du kan udlufte straks efter at pumpen er slukket. Formålet er at undgå pumpen flytter rundt med luftboblerne medens du udlufter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej EV Elmand

Tak for hurtigt bud.
Jeg kan desværre ikke justere pumpetryk, da denne er integreret i fyret. Jeg mener teknikeren sagde den var selvmodulerende. det er en Alpha2. Betyder det noget?
Den ene ventil er skiftet samtidig med fyret, så den er helt ny, har det noget at sige?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Grundfoss alpha 2 pumpen har rigtig nok automatisk pumpetryk. Det modulerer efter hvor mange radiatorer der er åbne. Men der er da knapper på den og display. En af knapperne viser henholdsvis sol og måne, så der er da nogle muligheder. Jeg kender den ikke udenad, så du  må eftersøge manualer, eller forsøge.

Jeg kan ikke se der skulle være sammenhæng imellem støjen set i forhold til at der er skiftet en enkelt radiaotor termostat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pumpen er indbygget i og styret af fyret, så jeg kan ikke justere på den.

Oplysningen om den udskiftede ventil+termostat, var blot for at fortælle at den nye siger samme lyd:-)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis