Ny 50m2 garage. Anmeldelse eller ansøgning

Hej

Vi har idag et faldefærdig skur på 50m2 vi vil nedrive. og opføre en ny garage på 50m2.

Vi har også en carport på 36m2.

Jeg vil søge online via https://www.bygogmiljoe.dk

Nedrivningsanmdelse sker også via denne side.

Men jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg gætter umiddelbart på:

"Anmeldelse (garager, carporte, udhuse m.v. over 20/35 m2, men under 50 m2) samt udendørs anlæg til husdyrgødning, korn og foder"

Men tæller min 36m2 carport med? Og skal jeg holde byningen på 49m2??

Håber nogen kan belyse

 

Mvh Søren H. Christensen


Mvh 

Søren H. Christensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal holde den under 50m2 for at kunne nøjes med at anmelde byggeri. 49,9 er jo også under.....
Er det i land eller byzone?

Hvis du ellers overholder bebyggelses %, og ikke bygger for lange bygninger i skel, mener jeg ikke din carport får indflydelse. (eller skal den rives ned)

Her en henvisning til en af mange artikler i BOLIUS om byggetillagelser. Der råder de til at anmelde til kommunen næsten uanset hvor lille det er. Det er en tryghed f.eks. ved salg at man ved det er lovlig.

Men hovedreglen er at under 10 m2 skal det ikke anmeldes, imellem 10 - 50 m2 skal det anmeldes og ved mere end 50 m2 skal der søges byggetilladelse. Jeg er sikker på at det også gælder i jeres tilfælde, da det er en væsentlig ændring af bygningens anvendelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok.
Så må jeg bygge 49.9m2.
Det er landzone så jeg skal vel også have landzone tilladelse.?

Jeg har 1800m2 grund, og huset ligger ud til vejskel, hvilket jeg kan læse ikke tæller med da kun naboskel tæller. Carport ligger 7 meter fra skel.
Den nye garage kommer til at ligge 6 meter fra nærmeste skel. Den kommer iøvrigt til at ligge et andet sted end den gamle.

Jeg var bare i tvivl om hvor vidt de 36m2 carport, allerede tog de første 50m2. Eller om det er op til 50m2 pr bygning eller totalt.
Synes deres formuleringer er lidt kryptiske.


Mvh 

Søren H. Christensen

Du må have alle de bygninger du vil have, bare du holder dig inden for bebyggelses procent. Ved udregning af denne tæller carport med. Når du ligger i landzone kan det godt få betydning da der er lavere bebyggelsesprocent tilladt end i byzone.

Og når du skal regne din bebyggelses procent ud, bruger du:

husets boligareal (BBR) plus

carport (længde x bredde (incl udhæng)) plus

ny garage (Længde x bredde (excl udhæng)) minus 30 m2

 som er en standard garage man må have uden at medregne

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bebyggelsesprocent er jeg med på. Tvivler dog på den vil få den store betydning, da en bygning på 50m2 fjernes for at give plads til en anden på 50m2. Så procenten vil ende på det samme.

Nå jeg vil prøve at lave en anmeldelse. Ellers får jeg vel at vide hvis de mener den skal laves anderledes.

Ser heller ikke ud til jeg skal have landzone tilladelse når jeg er under 50m2. Planlovens paragraf 36

Opførelse af garager, carporte, udhuse, drivhuse og lignende bygninger på højst 50 m2, når disse opføres i tilknytning til enfamiliehuse eller sommerhuse og byggeriet ikke medfører oprettelse af en ny bolig.

Mvh 

Søren H. Christensen
Annonce
Du skal bare lave 49,9 så kan du nøjes med at anmelde den. Ellers skal der en landzone tilladelse til. Men er 50 kvm ikke lige lidt nok til en garage på landet??

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Husk der er også regler for hvor langt skur og garager skal stå for hinanden.
 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hvilket skur?

 


Mvh 

Søren H. Christensen

Jo 50m2 er ikke meget.

Men nu er det jo et alm parcelhus jeg bor i, og ikke en bondegård hvor der skal være plads til traktor osv. Har trods alt også en 36m2 dobbelt carport. Så garage er kun til vinteropbevaring af vores campingvogn og hvad man nu finder på.

 


Mvh 

Søren H. Christensen
Jeg snakker om små og mindre bygninger.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis