Isolering under parketgulv

Jeg skal til at ligge et parketgulv oven over det eksisterende støbte betondæk som er ca. 15 cm i tykkelsen, tørt og ikke isoleret.

Jeg har ca. 25 cm til overkant gulv, og vil gerne have så meget isolering i som muligt.

Er der nogle der ved hvor meget isolering jeg kan tilllade mig at ligge i?
Skal der være luft mellem gulv og isoleringen?
og skal der overhovedet vøre en dampspærre i den konstuktion?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
50mm isolering og fugtspærre direkte på betondækket

Jeg har svært ved at leve med kun 50mm isolering under gulvet gulvet.

Hvad hvis man lavede en konstruktion der ser således ud, beton klaplag, 200mm flamingo, dampspærre, 22mm spånplader, gulvpap, 13mm parketgulv. Ville der være et problem i det?

Nej, det ville være en bedre løsning.

De 50mm var fordi du skrev parkettgulv, og jeg forventede så det var på strøer.

så er det klart flamingo metoden jeg går efter.

Jeg synes bare at have læst et sted at et betongulv er en dampspærre i sig selv, og dobbelt dampspærre er vist bandlyst, eller hvordan skal man forholde sig til det?
Hej

1.
Der anvendes ikke en dampspærre i en terrændæks konstruktion. men en fugtspærre. Der er en del forskel.
2.
En beton kan både være radon og fugtsikker. men den skal minimum være 10 cm tyk og have en styrke på 20 mpa.
og det er svært at sige i en eksisterende konstruktion.
3.
Når nu du er ved at lave en ny opbygning af gulvet. så skal du overholde gældende varmetabs krav i BR10.
4.
Hvis der udføres mere end 100 mm isolering over et betondæk, vil der kunne opstå fugt i konstruktionen.

Hvis du søger, her inde, om dit spørgsmål. Vil du finde en del svar

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Bygningens konstruktion ændres ikke. Gulvbelægningen der udskiftes er en sliddel og derfor er der tale om vedligehold = reglerne for rentabilitet er gældende hvilket der ikke er problemer med at påvise her - opbrydning, udgravning, understøbning af vægge etc etc vil aldrig kunne betale sig hjem i bygningens levetid.

Der skal i den foreslåede konstruktion udlægges damspærre under dine gulvspånplader og det skal sikres at indre vægge er adskilt fra dækket med murpap - men det skulle de alligevel allerede være - ellers var det en til ejerskifteforsikringen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Martin

Lige et par kommentarer til dit indlæg:

1) Principielt er der ikke forskel på en fugtspærre eller en dampspærre, da  det sagtens kan være det samme produkt, men normalt er der ikke samme krav til en fugtspærre mellem fundament/murværk, som til en fugtspærre udlagt på  betondæk (der burde måske være samme krav)

2) En beton som du nævner er nok betegnet som vandtæt, men ikke fugtsikker mod opstigende fugt.

3) Det er rigtigt at man skal overholde isoleringskravene i bygningsreglementet, men der kan lægges en polystyrenplade med lavt lambdaværdi (omkring lambda 31), og så kommer man tæt på med 200 mm.

4) Jeg ved ikke hvor du har de 100 mm fra, men reglen/erfaringerne siger, at der ikke må isoleres med mere en 50 mm i randfelter (første meter ind fra ydervæg) og max 75 mm i på resten på en sådan terrændækskonstruktion.

 

 

Skrevet af Orla Nautrup på 17-01-2015 22:05

Hej Martin

Lige et par kommentarer til dit indlæg:

1) Principielt er der ikke forskel på en fugtspærre eller en dampspærre, da  det sagtens kan være det samme produkt, men normalt er der ikke samme krav til en fugtspærre mellem fundament/murværk, som til en fugtspærre udlagt på  betondæk (der burde måske være samme krav)

2) En beton som du nævner er nok betegnet som vandtæt, men ikke fugtsikker mod opstigende fugt.

3) Det er rigtigt at man skal overholde isoleringskravene i bygningsreglementet, men der kan lægges en polystyrenplade med lavt lambdaværdi (omkring lambda 31), og så kommer man tæt på med 200 mm.

4) Jeg ved ikke hvor du har de 100 mm fra, men reglen/erfaringerne siger, at der ikke må isoleres med mere en 50 mm i randfelter (første meter ind fra ydervæg) og max 75 mm i på resten på en sådan terrændækskonstruktion.

 

 

 

Hej Orla

Tak for du lige vil rette mig lidt

1. Det jeg mente var, at en dampspærre kan have en forskellig Z-værdig alt afhængig af det andet udvendige materiale.  F. eks. træ elementer, hvor man har vindgips udvendig. Så ville en krudsfiner i den rette tykkelse kunne virke som en dampspærre. .

Hvor en fugtspærre skal have en nødvendig Z-værdig, før den er det.

Det der jeg ser forskellen. Men ja. hvis dampspærren har en lige så høj Z-værdi som en fugtspærre. har den samme funktion. men stadig vil jeg kalde det en fugtspærre, når det er det der er formålet

2. Det har du faktisk ret i. Forkert af mig at sige

3. Det har du ret i. men folk købe normalt den standard værdi fra mellem kl. 37-40.

Men det handler jo bare om af give den rigtig rådgivning i stedet for.

4.Ja jeg har godt læst disse tal fra rockwool som du kommer med.

men er itvivl om man kan bruge det som et krav, når det står hos en producent.

har du det også fra andre stedet?

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Orla Nautrup nu gider vi faktisk ikke at høre mere, så løber misundelsens bæger vist over

rigtig god ferie


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis