beklædning til træhus

Hejsa

 

Jeg har et fritidshus med træbeklædning på. det er dog lavet lidt dumt så skal have gjort noget ved det.

Det er lavet med en spånplade som beklædning og så med nogle 20cm brede lodrette brædder udenpå med mellemrum så det ligner sådan en en på to beklædning uden egentlig at være det og så er det malet.

Det er bare noget juks at der er brugt spånplader da de jo suger vand som en i helvede. fatter ikke lige at det har kunne fungere i den tid det har været der men kan se det har været malet i tykke lag så det er nok det der har holdt det i live..

Jeg vil gerne skifte spænpladerne ud, men hvad ville være det bedste (læs billigst) at skifte det ud med?

Jeg vil meget gerne undgå at skifte alt beklædningen da jeg ikke har pengene til det, men tænkte det måske kunne betale sig for mig at købe noget billigere bræddebeklædning eller pladebeklædning og sætte indenunder da man alligevel ikke rigtigt kommer til at se det men det skal bare være vandtæt.

hvad vil det billigste være, uden at det går ud over vandtætheden og uden at det skal skiftes om 5 år fordi det bare er noget skrammel?

 

med venlig hilsen og på forhånd tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder ikke godt Bob, og du har helt ret i, at det ikke er en holdbar løsning.

Den hurtige model er vel at gøre det til en rigtig to-en beklædning, hvor du lader den nuværende beklædning sidde og alene sætter dækbredder op henover de mellemrum, hvor spånpladen aktuelt er synlig.

Den lidt mere tidskrævende er at afmontere brædderne. Fjerne spånpladerne, ogderefter genanvende brædderne supleret med nye brædder naturligvis.

En mulighed er måske også at sætte profilerede vandfaste krydsfinerplader uden på den nuværende facade. Jeg ved ikke om det er billigere, men næppe meget. Til gengæld bliver du næppe så tilfreds med udseendet som et regulært to-en.

Hej
Nej det lyder godt nok fælt. Første prioritet må være at slippe af med spånpladerne, da de giver grobund for svamp i konstruktionen, og siden sørge for at få oprettet ordentlig ventilation med afstandslister på indersiden - se iøvrigt Regmos artikel om 1 på 2 andetsteds på LDS.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lars ON>
Ja det er en forfærdelig løsning, ved sgu ikke lige hvad de har tænkt på.
Tid er intet problem i forhold til penge :-)

om nogle år når pengene er til det så har jeg planer om at udvide huset og ville i den forbindelse skifte alt beklædning til noget nyt og lækkert. derfor gider jeg heller ikke at spændere en formue på det nu, men jeg vil stadig have at det er i orden hvis nu der skulle gå længere tid med at komme i gang med udvidelsen.

jeg havde kigget lidt på f.eks. at pille alt træ ned smide en "inderplade" som denne her op http://www.jemogfix.dk/butik/byggematerialer/plader/beklaedningsplader.aspx?pid=9000218&view=1
og så tage de gamle brædder, høvle ned og gøre pæne og smække udenpå pladebeklædningen. tror ikke en levende sjæl ville se det med mindre man kom helt tæt på. Burde det ikke være fint vejrbestandigt? udover æstetikken, hvad ville så være dårligt ved denne metode?

Alternativt at smide nye brædder op som en helt aldmindelig en på to beklædning, har dog regnet på det og det bliver ca. halvanden gang så dyrt, minimum.

Ja og så er der selvfølgelig at "vende" to på en beklædningen og bare sætte brædder over mellemrummene, som jeg lige ser det vil det dog blive stort set lige så dyrt som at lave en rigtig to på en beklædning og så vil jeg hellere bruge tiden på at gøre det ordentligt. Men god ide alligevel, hvis det bare skulle gøres tørt lige med det samme.

Fibersnedkar> tak for tippet med artiklen, og ja det er for sindsygt at nogen vil beklæde et hus med en spænplade. altså jeg er ikke tømrer, men jeg ved sgu at spånplader suger vand.

De plader fra Jem&Fix ville være en ok løsning..

For en del år siden lavede de spånplader, der skulle være vandfaste, måske det er sådanne der er brugt.
Som jeg husker indeholdt de phenol, og blev forbudte at fremstille.
ok takker :-)
Nu ved jeg ikke hvornår du har købt huset og hvordan reglerne er for fritidshuse, men burde der ikke være en ejerskifteforsikring der burde dække dette, såfremt det ikke står i tilstandsrapport osv.?

Nu hvor det er trængt med økonomien ville det vel være værd at undersøge, da det jo er desideret byggesjusk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også