Renovering af værelser.

Hejsa GDS folk .

Jeg skal til at renovere 2 værelse på henholdsvis 8 & 10m2. Jeg kunne godt tænke mig, at lave gulvvarme i begge værelser. Det skal selvfølgelig forbindes til fjernvarmen, og der er radiatore på begge værelser.

Men hvad er den bedste løsning mht gulvvarmen? er der andre der har prøvet og lave noget lignende? som kan give nogle gode fif?

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt er jeg ikke til gulvvarme i så små værelser - ihvertfald ikke på den måde som jeg ville lave det.

Du har jo principelt 2 muligheder - du kan vælge denne løsning http://www.bygmax.dk/vvs-artikler/gulvvarme-plader.html . Personligt har jeg ingen erfaring med dette.

Eller du kan vælge at hive hele gulvet op(det har vi gjort). Vi har gravet 40 cm ned, og isoleret de nederste 30 cm med flamingo, lagt rionet og gulvvarmeslanger og så støbt godt 10 cm beton oven på. Ulempen er at det tager 1 døgnstid, hvis betondækket er helt koldt før du rigtig kan mærke det.

Jeg foretrækker sidste løsning fordi du samtidig isolere huset bedre samtidig er det en bedre løsning.

En ting er sikkert, du slipper ikke for at have gulvet op for at fjerne rørerne til radiatorene

Vil du have gulvvarme i flere rum/har du gulvvarme i forvejen?
er der træ eller betongulv i forvejen? Hvis du har krybekælder, eller værelserne ligger på 1. sal kan historien godt se lidt anderledes ud. Selvfølgelig kan krybekælderen fyldes/isoleres/støbes, men der kan også laves let konstruktion med varmefordelingsplader osv. Det er ikke sikkert det er relevant, men jeg synes ikke det fremgår helt klart hvad du er ude i. Betongulv er klart det mest gennemprøvede i Danmark, mht. Gulvvarme, men har som ovennævnt en langsom reaktionstid.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de hurtige svar .

Planen var jo at få gulvvarme i hele huset på et tidspunkt. I dag er der kun gulvvarme på badeværelset.

Glemte lige og nævne at den løsning med at grave ud og efterisolere ikke er nogen mulighed - da der er kælder nedenunder den del af huset.
På det ene værelse der ligger i dag 2 gulvtæpper oven på hinanden - også beton gulv neden under. På det andet værelse er der trægulv og højst sandsynlig og så boton nedenunder der
Beklager den lange svartid af denne omgang, men personligt har jeg været igang med mine egne værelser. Vi vælger gulvvarmen fra i disse.
Hmm - hvad er det for en type gulvvarme på badeværelset? Hvis du ikke ved det - hvornår er badeværelset så lavet?

Det er ret vigtigt i forhold til de materialer du skal bruge for at tilslutte vandbårent gulvvarme. Du skal ihvertfald bruge shunt, pumpe, kontrolenhed og så skal det jo sluttes til og styringsenheder. Køb noget ordentlig som du ikke bliver træt af - Roth har vi valgt, og det fungere virkelig godt. Kvaliteten er mindst lige så god som Danfoss, men prisen er lidt mere overskuelige. Hvis du elsker små sjove ting så kan det kobles til internettet og styres via en app til smartphone(ligesom Danfoss). Hvis du planlægger gulvvarme i hele huset skal du have X kredsløb (i store rum >20 kvm) skal du have 2 kredsløb. Du skal nok regne med at alt i alt ligger du omkring 15-20.000 for opstart af gulvvarme, men så er du også klar til gulvvarme i hele huset.

I forhold til det du fortæller så er du nok nødt til at ligge de plader hvor der er rillet ud til gulvvarme fordi du (formentlig) ikke skal grave ud - som sagt, har ikke så meget erfaring med de plader.
og man behøver ikke nødvendigvis det forrillede spångulv til slangerne. Det er nemmere og hurtigere, men kan også sagtens udføres i forskallingsbrædder med varmefordelingsplader.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
..og har du rigeligt med plads, vil det være rigtig godt med gipsundergulv mellem varme og trægulv. Så kan du nemlig spartle helt plant, og det bidrager yderligere til fordelingen

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er mange muligheder, alt efter hvad pladsen tillader.
Gulv varmen på badeværelset er taget fra en radiator som sidder der ude. hvor der går en slags T stykke ned i gulvet. og det er selvfølgelig og så fjernvarme.
Jeg tror det ender med at jeg lader radiatorene være, da jeg synes det virker rigtig uoverskueligt.
jeg tror bare der blir skiftet loft, paneler & ny tapet

tusind tak for jeres tid og svar

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også