korrespondance forbindelser

Korrespondance A og B forbindelser og kryds

1 Hvor på korrespondance- omskifterne, de er LK "FUGA", skal fasen tilføjes ?

 2 Hvordan etableres krydskorrespondance

Til en A- korrespondance , er det så forbindelsen til den rødmærkede trykknap, som er forbindelsen til selve fælles - omskifterkontakten (common)

Jeg ser også diagrammer, hvor fasen er monteret på en af de to andre kontakters tilslutninger

Jeg skal have stikkontakter med jord ved begge korrespondance - afbrydere

Jeg har set et indlæg med krydsomskifter til en B- korrespondance. Hvordan laves kryds omskift til en A- korrespondance

Tak

 


jens

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jeg ikke et sekund i tvivl om at din elektriker ved, da det ér ham der skal montere dem....
Skrevet af onkelonkel på 16-01-2015 16:59

Korrespondance A og B forbindelser og kryds

1 Hvor på korrespondance- omskifterne, de er LK "FUGA", skal fasen tilføjes ?

 2 Hvordan etableres krydskorrespondance

Til en A- korrespondance , er det så forbindelsen til den rødmærkede trykknap, som er forbindelsen til selve fælles - omskifterkontakten (common)

Jeg ser også diagrammer, hvor fasen er monteret på en af de to andre kontakters tilslutninger

Jeg skal have stikkontakter med jord ved begge korrespondance - afbrydere

Jeg har set et indlæg med krydsomskifter til en B- korrespondance. Hvordan laves kryds omskift til en A- korrespondance

Tak

 

Nu er det jo blevet sagt, men jeg siger det også lige: en ELEKTRIKER ved hvordan det skal laves.

 

Med det sagt, og du er jo naturligvis fuldstændig ligeglad med diverse lovkrav og risikoen for brand, så er det en B-korrespondance du skal have, hvis du skal have stikkontakter ved hver afbryder.

 

En krydsningskorrespondance bruges, hvor du skal have 3 eller flere steder at tænde for dit lys.
Hvis det er en kryds-korrsp. du skal have, så skal du holde styr på hvilke ledninger der er mellem/skinne, tænd og fase, da det ellers godt kan give hovedbrud.
Og der er bare ikke noget værre, IMO, end at komme ud til gør-det-selv-Keld der lige mente at sådan et par ledninger og tændinger da ikke er særlig svært at få til at fungere, og han så har mistet overblikket. Er man heldig så er alle leder trukket, eller mulighed for at trække nye. Er man uheldig så er der for få leder og man kan ikke komme til at trække nye, uden at rykke væg/loft ned.

 

Det var en lidt længere smørre end oprindelig ment, men lang historie kort:
Få en elektriker til at lave din installation, og det er lavet korrekt første gang.

 

 

 


Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Hvad må en blå farvet leder anvendes og ikke anvendes til ?

Må den blå leder i et installations kabel være spændingsførende med net spændingen i visse situationer?
Beskyttelseslederen skal jo være den gul- grønne

Jeg ville krydse en korrespondance tænding og har ikke noget at gøre med 0. Jeg skal bruge 4 ledere i et kabel uden den blå leder, hvis blå leder ikke må føre spænding, men må blå leder anvendes som spændingsførende i denne kobling ?
Jeg har ikke plads til et tykt 7- leder kabel med 5 forskelligt farvede ledere udover gul- grøn og blå

Jord er ikke ført igennem i hele installationen, den er fra ca. 1965

Jeg vil på opfordring fra LDS undgå at føre flere kabler end nødvendigt til samme forgrenings dåse

Har fundet et lignende spørgsmål under "farver på ledninger" hvor svaret er som følger:

"Ifølge sikringsstyrelsen er der ikke krav til bestemte farver på nul- og faselederne bortset fra at de IKKE må være gul/grøn"
Jordlederen SKAL være gul/grøn.


takker for indspark fra LDS


jens

Det kan ikke siges mere enkelt end det du har skrevet nederst. Er der brug for nul i et kabel bør den være lysblå. Men bruger du ikke nul må den lysblå  gerne bruges til spændingsførende.

Og gul/grøn er "hellig" den må ikke bruges til andet end jordforbindelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Undskyld, jeg træder i svaret, men skal jeg forstå svaret således, at det også gælder for rør, at i SAMME kabel eller evt. SAMME RØRFØRING med enkeltledere, må blå leder være spændingsførende, hvis SAMME kabel eller rør ikke også fører blå leder som nul (0)

Hvis ja, antager jeg, at et alm. 5 leder kabel med 1 blå farvet leder og 3 andre farvede ledere kan anvendes til en krydsning af en korrespondance eller i øvrigt til andre formål, hvis blot beskyttelseslederen ikke anvendes til andet end sit formål

tak

jens

Jeg forstår ikke hvor din tvivl opstår. Sikringsstyrelsens formulering kan ikke på nogen måde misforstås. De ledninges farver i kablet du nævner må gerne bruges til krydsning.

Din formulering med "hvis samme kabel ikke også fører blå ledning som nul" står der ikke noget om, og man kan heller ikke bruge det til noget. Man kan ikke købe kabel med 2 lyseblå ledninger.

I et rør med ledninger, må man forsåvidt også, men det ville være tåbelig, for man kan jo bare bruge de rigtige farver.

Når vi tilslutter en 3 faset motor er det ofte med 4 leder kabel. Der er der så -   brun - sort - blå - gul/grøn.

 Før ca 1970 var det mest almindeligt at bruge hvid som fase og sort som nul. Det kan da nogen gange være fornuftigt at trække nye hvide og sorte i, hvis man reparerer på en gammel installation.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du må bruge alle farver som du har lyst til, på nær den gul/grønne. The End. Så burde der ikke være mere tvivl omkring det. Men når det så er sagt, er der en hvis standart, som man bør overholde, for at gøre det nemt for sig selv, og ander der senere måtte komme til at arbejde i installationen!!!
Hvor mange afbrydere vil du have, 2 eller flere? Du bliver ved med at snakke om kryds, men du skal KUN bruge en krydsnings afbryder hvis du har FLERE end 2 afbrydere. Ellers laver du en helt almendelig B korrospondance.
Og for god ordens skyld tager vi lige farverne hurtigt.
Brun = fase
Blå = 0/null
Sort=mellem ledning
Grå = skinneledning
Gul/grøn = jord.

Det er "standarten" de fleste bruger når man laver en B korrospondance. Og der bruges alle 5 ledere. Du må udtrykke dig noget klare, eller beskrive hvad du vil bedre hvis du vil have folk skal komme med mere præcise svar.

1000 tak
Tak for farvekoderne

jens

Jeg har i min installation tilsyneladende 2 blå i samme rør 1 som leder og 1 som 0
Jeg købte ejendommen for en snes år siden med denne installation, der er fra ca 1965, men den er tilsyneladende ikke ulovlig
Jeg har 2 korrespondance B og skal have en tredje kryds afbryder

jens

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis