Lægter til isolering

Hejsa

Okay, en del har hjulpet mig herinde ang besvarelse af diverse spørgsmål, omkring et kolonihavehus projekt jeg har. Efterhånden som jeg er kommet hen i forløbet, kan jeg se at det bliver meget omkosteligt at sætte i stand, hvilket jeg ville tage en masse penge på, hvis jeg skulle sælge det igen. Derfor bliver jeg nød til at omstrukturere mine planer væsentligt. 

I starten ville jeg isolere med 95 mm rockwool og bygget op af et stålskelet med 2 lag gips på. Efter flere udregninger fandt jeg ud af, at jeg skulle bruge 92 gipsplader og jeg havde ikke lige regnet med et stålskelet koster så meget som det gør. Derfor går jeg med tanker om at isolere med 95 mm rockwool, bygget op af lægter og 1 lag gips istedet for. Jeg skal være der en månedstid i sommeren, og nogle småture engang imellem. Synes i sidstnævnte er en dårlig ide? Over vinteren bruger jeg det overhovedet ikke.

Jeg snakkede med min storebror ang. at bygge et skelet op af lægter. Jeg troede man kunne sætte nogle lægter op, isolering, dampspær og så gips til sidst. Han sagde at hvis det skulle gøres på den korrekte måde, så skulle lægter bygges op forskudt, eller som noget trappeligende skelet for at undgå kuldebroer. Er det noget der er streng nødvenligt at gøre, når jeg skal lave skelettet, eller synes i det er ok, blot at lave et skelet, når det bare er et kolonihavehus?

mvh Mads

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kun vil opholde dig i huset i de varme måneder, er der ingen grund til at isolere over hovedet. Brug det som det er og få så megen kvalitets tid ud af det, drop alle ombygnings planer.

Alle dine ideer med at isolere o.s.v. er kun til for din egen komfort, du skal ikke regne med at du får pengene igen ved senere salg. Kunne også tænkes at en ny ejer bare river det hele ned og bygger et nyt.

For at kunne give et bedre svar. Er det som du vil efterisolere uden på den eksisterende konstruktion inde fra eller har du fjernet noget af den eksisterende væg? Og hvad består den eksisterende konstruktion af nu?

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa

Mange tak for input. Jeg har virkelig gået og tænkt meget over det de sidste mange dage, og er blevet noget trist over det. Jeg havde virkelig forestillet mig man kunne lave det hyggeligt får nogenlunde penge, men det bliver for dyrt for at sætte i stand, og mest af alt kan jeg se at tiden bare ikke er til det. Derfor har jeg bestemt mig for at sætte det til salg. Ved ikke helt om det skal være en håndværker tilbud eller hvad det skal. Men det er en del værdi i det, fx solceller til 16.000 kr, Franske døre, 9 næsten nye thermovinduer, 2 massive trædøre, masse værktøj, møbler, fliser, teaktræ terrasse osv. Så håber det kan indbringe de 22.000 kr. som jeg gav for det. Mange af tingene har jeg enten købt til, eller anskaffet gratis.

Jeg er dog lidt i tvivl om jeg rent synsmæssigt skal tage resten af isoleringen ned. For at være ærlig, så ligner det jo lort lige nu, fordi jeg stopper midt i det hele. Lige nu ser den ene væk fx sådan ud:





Jeg tænker blot om jeg skal nedtage alt den gamle væg, så det kun er træværket tilbage? Altså tage de gamle bræder ned som har holdt det tynde tapet osv. Det ligner jo virkelig lort lige nu sådan som det er. Tænker blot synsmæssigt, at det ville se lidt anderledes ud hvis alt isoleringen var væk, og træbrædderne, oprydning osv. Tænker også dem der skal vurdere det vurderede det til 75.000 kr da jeg købte det for en 6 måneder siden.

Håber i vil give jeres meninger.

mvh Mads
Billeder her :

http://postimg.org/image/dpxil730b/
http://postimg.org/image/mlr4zqhi1/

Hej Mads.

På en måde føler jeg med dig, du har lavet den klassiske fejl som mange af vi andre lavede da vi var unge, gabt over mere end vi kunne  !

Du får ikke de 22,000,00 kr. igen og nu hvor du har begyndt at pille ved huset falder det også i verdi.

Men lad os prøve at vende til noget mere positivt, det kan tage år at lave det du er igang med når pengene er små, at sætte tæring efter næring er en god øvelse, som du vist endnu ikke har prøvet. Jeg syntes du skal beholde huset og så ad åre få det sat i stand som du ønsker det. Det er ikke noget der bliver gjort på en efter middag.

Tænk også over at den mørke tid vi har nu sætter sit præg på dine tanker omkring huset, i sommers hvor solen skinnede så alt meget lettere ud og det bliver sikkert sommer igen hvor du kan glæde dig over at have sådan et fristed.

En af de ting som har gjort det svært for dig er at du ikke har nogen form for håndværksmæssig uddaneldse, så du har intet begreb om hvad tingene egentlig koster.

Jeg er faktisk lidt nysgærrig om hvad du egentlig læser til

Så tag en slapper Mads og vent med at beslutte dig her og nu.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det var et overraskende fornuftigt svar Jørgen kom med.
Cola eller bajere - kaffe eller the - jeg ved ikke hvad du nyder. Men til foråret kan du nyde det uanset om du har 75 mm isolering eller ikke.
Og når du skal i gang skal du ikke tænke på lægter i trappe facon eller andet fancy. det er kun ved lydisolering det har betydning. Trælægter er billigst, giver minimale kuldebroer og lette at arbejde med. Og jeg tror du har regnet forkert, og kan ikke forstå hvordan du kan få plads til 265 m2 gibsplader. Lidt lægter af de billigste, 50 mm isolering, damspærre og så 1 lag gips når engang pengene er til det. Og tag så lidt af gangen, så det bliver pænt igen. Ellers taber du alt for meget på dette eventyr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hm, det kan godt være jeg skal slå koldt vand i blodet. Jeg er bare så træt af det, når jeg har gået og langt så mange planer i mit hoved, lavet 3d tegninger og drømt mig hen i noget som ikke var realistisk. Eller nok nærmere træt af jeg ikke har undersøgt tingene nok fra start af. Men det er rigtigt som i skriver, jeg havde nogle hyggelige dage der i sommers. jeg slår koldt vand i blodet, og venter til foråret kommer, og derefter tager det op til overvejelse igen.

Ift gipspladerne elmand, så er stuen fx 3.90 * 3.90 m. + loft. Jeg tænkte en gipsplade var 90 cm bred. Så jeg beregnede følgende:
390 / 90 = 4.3
4.3 plader * 4 vægge = 17.3
Hvis stuen så skulle have to lag 2* 17.3 = 34 gipsplader + loft

Du spurgte med uddannelse Håndværker. Jeg studerer IT og arbejder som teknisk supporter i en større danske bank.

Mange tak for hjælpen ift. problemstillingen her. Heldigvis er det jo ikke særlig mange penge jeg mister hvis det er. Solgte først for 3500 kr. møbler derfra. Kan måske sælge solcellerne, 1000 w transformateren, lastbilbatterierne, thermovinduerne, de franske døre, de andre massive døre og nogle andre vinduer osv. Hvis det kunne indbringe en 8000 kr, så er jeg op på at have solgt for 11500 kr. Så burde det at være muligt at sælge kolonihavehuset og grunden på 470 kvm for 10500 kr.

Hej Mads.
Hvis vi nu lige prøver forfra.
Det du ser på lige nu er helt normalt og sådan vil det se ud i halvdelen af byggeprocessen, lige så snart der tilføjes nået vil det se pænere og pænere ud. Jeg kan godt forstå det ser svært ud lige nu
Hvis vi starter helt forfra. hvad var så din grundtanke om kolonihavehuset.
Altså hvordan ser du dit færdige produkt (Huset) Og hvad havde du tænkt dig at anvende det til?
Jeg synes du skulle prøve at søge efter nogle billeder på google, for at visualisere dine tanker for os og så sætte billederne her ind. både indvendig og udvendig fra.
Så kan vi prøve at finde en billig løsning, på det du ser som DIT kolonihavehus. og hvad der kan fungere

og så kunne du tænke lidt over det igen bare tag det stille og roligt.


F.eks.

Nu det bare eksempler

Jeg ville gerne have at mit loft gik parallelt med taget

jeg ville gerne have sådan en beklædning på loftet.

med sådan et mønster også.

Mine vægge måtte gerne se sådan ud som her.

gulvet må gerne se sådan ud.

udvendig kunne det være dejligt med sådan en beklædning

i sådan en farve.

Og så til et sidespring.

Har du mulighed for at fortælle hvor høje og lange hver væg er. også gulv og loft? måske nogle billeder udvendig fra. eller en tegning på hvordan grundplanet er.?

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
En gibspader er 1,2 x 2,4 m så du skal bruge 13 til vægge MINUS der hvor der er døre og vinduer. ca 11 og så måske 5 til loftet. Det giver16 stk ved et lag (32 stk ved 2 lag inclusiv loft) Der er jeg så nogenlunde enig med dit sidste indlæg
Men der er langt til de 92 stk du skriver i første indlæg i denne tråd

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen

Mange tak for de lange indlæg og jeres tid på det. Jeg kan ikke sætte billeder ind. Når jeg vælger knappen "image" og sætter mit link ind, så får jeg blot et spørgsmål ind. Hvordan sætter i jeres billeder ind? uploader et sted, copy/paster linket inden i image tagget? Virker ikke for mig. Ville bare være nemmere for jer at læse med billeder her, i stedet for jeg henviser til eksterne billeder.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også