Udbedring af revner i gipsloft

Hej derude

På 1. sal i vores hus har vi et værelse, som jeg vil have malet for derefter at indrette det som kontor. Loftet er et gipsloft, som har nogle ganske tynde revner i samlingerne mellem mange af gipspladerne (< 1 mm.). Har I nogen ideer til, hvordan jeg bedst muligt udbedrer dem?

Som en let løsning tænkte jeg på at kratte revnerne lidt bredere med en skruetrækker og så spartle dem ud med fx gipsspartel. Men holder det? Jeg er lidt bekymret for, om der ikke bare kommer en ny revne, næste gang huset bevæger sig en lille smule (fx i en storm).

Det er nok bare mit utrænede øje, men jeg har svært ved at gennemskue, hvordan loftet egentlig er lavet - om der er brugt filt, om samlingerne er armeret med tape osv.

Har I nogle forslag til, hvordan man bedst udbedrer den slags revner? Hvordan ville I gribe det an?

På forhånd tak.

Her er et par billeder af, hvordan det ser ud:

Med venlig hilsen

Stefan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Revnerne vil altid komme igen hvis det bare bliver lappet til. Desværre.

Jeg ville slippe loftet let over.
Ved alle samlingerne slippes der i bund, ind til gipspladen, på en 10 cm bredde.
Derefter spartles samlingen, så armerings papir og igen spartles der hen over samlingen. i en kører. vådt i vådt.
Til sidst vil jeg give hele loftet et tyndt lag sandspartel eller filt. 

Dit loft har hverken papir armering eller filt.
Papir armering er nødvendig, men filt er ikke, men en god ting at have på i ældre bygninger.

Hilsen Martin

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
hej
ved godt at det ikke er det man bruger mere
men der findes noget fiber armering til dette formål som er nemmere at arbejde med for os utrænede
tænkte det ville være nemmere
jeg har da brugt det med held
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak til jer begge for de gode råd! Det var lige, hvad jeg manglede.

/Stefan
Jeg endte med at slibe gipsloftet ned i samlingerne. Derefter gav jeg det et tyndt lag spartelmasse, hvor jeg lagde papirarmering i. Man skulle være lidt forsigtig med, at der ikke kom luft under papiret, men det var til at arbejde med. Derefter lod jeg det tørre og sleb det, til der ikke længere var overgange imellem spartelmasse og loft. Så fik det endnu en gang spartelmasse, denne gang med en temmelig bred spartel. Og så blev det slebet én gang til. Og så kan jeg ikke lige huske, om det også fik en tredje gang spartelmasse.

Efter endt spartling fik det en gang forankringsgrunder og derefter 2 gange loftsmaling, påført med rulle.

Resultatet er blevet rigtig fint. Og det er heldigvis ikke revnet i samlingerne igen... :-)

Endnu engang tak for de gode råd.

/Stefan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også