Finde skjult udtag?

Hejsa

Jeg har overtaget et hus fra 60´erne. I stuen sidder en stikkontakt med 2 afbrydere. Min lokale elektriker har målt at der er strøm i begge. Men vi kan kun finde ét udtag. Det bruger vi så til lampe over spisebord. Vi har en skænk med lys i, hvor vi håber og kunne tilslutte de spots i det andet udtag - hvis vi da kan finde det. Det er muligvis spartlet over/skjult over loftet vi aner det ikke. Tidligere ejere savnede det også men gjorde ikke mere i det.

Gode ideer til hvordan jeg finder det udtag modtages meget gerne

Mange tak for hjælpen

PS: Jeg er novice indenfor "strøm-verden"

Hilsen Jakob

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kan komme på loftet har du en chance for at følge rør/kabler.

Ellers er der banke metoden, der i alt sin enkelthed går ud på at banke med en knyttet hånd (knoer) på loftet, og lytte om der er nogle steder det lyder mere eller mindre hult, men det er absolut ikke den nemmeste løsning.

Du kan også prøve at købe en af de spændingssøgere der ikke kræver elektrisk forbindelse, og søge på dit loft med... men usikkerheden er forbandet stor med sådan en 

Men det kunne jo også være en gammel kronetænding (et lampeudtag med 2 tændinger) du har, så kik i dit lampeudtag, om der skulle ligge en ledning der enten ikke bliver brugt eller er forbundet til din afbryder.

Men hvis du er novise som du skriver, er det bestemt ikke det nemmeste at kaste sig ud i, så jeg ville råde dig til at snakke med din elektriker igen, for han ved hvad han skal kikke efter

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har prøvet "banke-tricket" uden held. Lede på loftet har jeg også prøvet, men opgav hurtigt og rode i alt det isolering. Måske jeg skal give mig bedre tid til det

Findes der søgere som er ret sikre i deres søgen/gode til røntgen?

Kom en søgefjerder ind i røret og hør og se  hvor den går hen..........nu er det vel ikke en kronetænding der er lavet om til en stikkontakt .........

elektriker fra jævnstrømmens tid

Jeg fornemmer at ordet stikkontakt i første indlæg er en misforståelse. Det passer ikke med resten af indlægget.
En stikkontakt er en som du f-eks. kan sætte støvsuger til.
Det jeg tror du taler om er en dobbelt afbryder, altså en kroneafbryder.
Du skal op på loftet, og løft isolering pænt til side. Det loftudtag du kender, kan du finde, og så se hvad retning rørene tager fra denne. Og du skal ikke "RODE" i isolering. Det skal lægges pænt på plads.
Der er nogen tømrere der siger at elektrikere og mår skal man holde af sin isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også