Nogle der kan tolke denne kabel kode

Jeg har et kabel brugt til spots med denne kode:
Draka 07 h05v2v2-f

Der står ikke mere på kablet udover ovenstående.

Jeg er med på at det er 90 grader varmebestandigt, men normalt står der jo på kablet også hvilken kvadrat der er tale om. Det står imidlertid ikke på kablet!

Og hvad betyder 07??
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan Fabrin, når han engang opdager spørgsmålet

Skrevet af StenKrog på 16-01-2015 11:28

Jeg giver gerne et shot;

http://da.wikipedia.org/wiki/Lednings-_og_kabeltypem%C3%A6rkning

 

Det er den såkaldte HAR mærkning. Det er korrekt at tværsnittet ikke fremgår af det skrevne.

Det fås tilsyneladende i  tværsnittet 2x0,75 og 2x1mm2. Men som Sten skriver en HAR mærkning. Draka er et  amerikansk selskab med en afdeling i Nederlandene. Google det.

 

 

 


fase
Tak for buddene.

Det er netop tværsnittet jeg er ude eftersom det er brugt 230 volt spots monteret i en om dåse i loftet.

Tværsnittet skulle jo derfor gerne være 1,5mm2

S. Fabrin: sikker på det ikke fåes i 3g1,5 mm2?
Skrevet af ntchm på 16-01-2015 13:50
Tak for buddene.

Det er netop tværsnittet jeg er ude eftersom det er brugt 230 volt spots monteret i en om dåse i loftet.

Tværsnittet skulle jo derfor gerne være 1,5mm2

S. Fabrin: sikker på det ikke fåes i 3g1,5 mm2?

Det findes, såvidt jeg ved, også i en udgave 3G1,5 (det findes AWG 8, 10 eller 22). Hvorfor skal det være netop det kabel, kan du ikke bare købe et 90 grd. kabel her i landet? Eller hvad er begrundelsen for dit spørgsmål? Er det fordi, det er det, der er brugt?

Tværsnittet kan du beregne ved at måle tværsnittet (med en micrometerskrue) og beregne arealet gange med antal tråde i ledningen, men det ved du sikkert

 

 

 

 


fase
Annonce

Det nævnte DRAKA kabel er ganske rigtigt et 90gr. kabel til 300 - 500V.

Det fås fra 0,5/0,75 mm2 til 4 mm2 og med  2 til 5 ledere.

Draka forhandles også i DK - er en del af Prysmian Group efter Prysmian overtog Draka.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Kablet er allerede brugt, deraf mit spørgsmål:-)

Vil derfor gerne sikre mig at det rigtige kabel er brugt. Og ja der mangler jeg tværsnit oplysningerne.

Min tvivl opstår fordi det synlige kable virker ret tyndt med det blotte øje.

Jeg sammenligner med et kabel af samme type og med 3 ledere og tværsnitt på 1,5, som er anvendt et andet sted i huset. Kablet er et anden mærke og det virker et nemlig et par mm kraftigere end det draka kabel ved mine spots.


Databladet siger mellem 8 og 9,8 mm for 3 x 1,5.

Han kan jo også have brugt 2 x 1,5 - det er mellem 7,4 og 9 mm. Spottet er dobbeltisoleret og jordledningen ikke brugt ( hvis det er de Daxtor spots du har nævnt i en anden tråd )

http://www.scribd.com/doc/7018288/Draka-Cable#scribd  - side 15


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Diamateren måler 7.9 - 8 mm (så godt som man nu kan måle det). Måske det faktisk er 2 ledet kabel og ikke 3 ledet. Det vil jo i al fald forklare diameteren på ledningen. Jeg har hele tiden troet af spots skulle have jordledningen på. Det er Daxtor easy2fix i udhæng.
Skrevet af ntchm på 16-01-2015 16:44
Diamateren måler 7.9 - 8 mm (så godt som man nu kan måle det). Måske det faktisk er 2 ledet kabel og ikke 3 ledet. Det vil jo i al fald forklare diameteren på ledningen. Jeg har hele tiden troet af spots skulle have jordledningen på. Det er Daxtor easy2fix i udhæng.

Der er en jordklemme i spottet - men den er ikke forbundet til noget - er blind. Kan bruges til at afslutte/sløjfe jordledningen når der som normalt anvendes 3-leder kabel - men har ingen funktion.

Selvom han måske har anvendt 3 x 1mm2 og det ikke er efter bogen ville jeg nu sove roligt om natten alligevel - de spots bruger jo ikke alverden i strøm.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis