Renovering af haven - fra jord til granit

Hej med jer!

Jeg (læs: Vi, underforstået min mand og jeg) har en del projekter. 

En af dem er haven;

Ingen af os er have mennesker så det skal være en nem og næsten vedligeholdelsesfri have.
Derfor passer den jord med diverse løg-planter og ukrudt i store mængder ikke rigtig til os.

Vi vil gerne have gravet hele området op, lagt ukrudtsdug/fiberdug (2 lag?), et lille sandlag (2-3 cm) og så sorte granitskærver 16-22mm (5 cm) .

mine spørgsmål er så:

1. hvilken fiberdug, og hvor er den billigst/bedst?
2. hvilken slags sand skal ligge som underlag?

Da der i forvejen står nogle buske/træer (en syren, en tullipanbusk og et kæmpe birketræ) bliver der jo lidt arbejde med fiberdugen rundt om
3. Nogle gode fif?

4. Hvordan vil i plante nye buske? Før/under? Der er tale om syren og sommerfuglebusk

5. Kan man leje en minigraver nogle steder?

På forhånd tak for hjælpen


Som husejer er man vel aldrig færdig med at renovere... eller drømme...?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først velkommen til

Så vil jeg sige "vedligeholdesfri have" eksisterer ikke, men den kan selvfølgelig gøres nemmere eller sværere at holde.

Jeg ville vælge den billigste dug du kan finde, så det er bare et spørgsmål om at måle op hvor mange meter i skal bruge, og så søge på nettet. 

Min erfaring med granit på store pladser, med dug under, siger mig at der skal mindst 5cm sten over dugen, tilgængæld behøver du ikke noget under den, med mindre du har nogle huller/buler der skal rettes ud. Dog kan der jo altid fyldes mere granit på, hvis der er huller 

Brug eventuelt nogle større sten ind i mellem, for at bryde din "stenørken" og få det til at se nere naturligt ud, også ved at variere bunden, så du ikke har en totalt flad have, der bare er fyldt med granit. Det er efter min mening lige så kedeligt som en parkeringsplads 

Når du vil plante en nyt træ eller busk, gør du følgende:

Find det sted du vil plante, skovl/riv granitten væk i et rimeligt stort område(feks 1x1 meter). Så skærer du et X i dugen med en kniv, og vipper flapperne op. Så graver du et hul til din plante og planter, vander og lægger flapperne på plads igen, og til sidst rives granitten på plads. Og vupti så er der en "lille ny" på vej  

Vær opmærksom på at granit skal rives en gang i mellem, for ellers vil flyvende ukrudt spire og vokse fint 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for dit svar.
Det bliver ikke en stor plads med granit men et område mellem flisebelagt og vejen som er ca 1 M bred og nok 15 meter lang ca. Hvor der så i den ene ende er et område på ca 4*3 M hvor der er plantet et kæmpe birketræ.
2 steder på det lange område står der en syren og en tullipanbusk.

Må tage billeder af kaosset en dag

Som husejer er man vel aldrig færdig med at renovere... eller drømme...?

Køb fiberdug hos en entrepanør, jeg købte hos den lokale, han havde flere bredder, og det er meget tykkere end det fra byggemarkedet, prisen var den samme, måske endda lidt billigere.

Jeg lavede et lag af granit på 10 cm, så kommer der ikke ukrudt nedefra, og faktisk forsvindende lidt oppefra.
Jeg plantede mine buske i store plastrør, som ligger ca 2 cm under skærverne, og så skærver dækket ind til buskene.
Der kommer lidt ukrudt ved buskene, men det skyldes mest jeg var så dum/nærig at bruge "ukrudtsberiget" kompostjord fra genbrugspladsen.

Hvis du bruger en kraftig fiberdug, synes jeg ikke det er nødvendigt med sand, det brugte jeg ikke selv.

Der er lidt billeder her af mit bed, jeg skrev 8 cm skærver, men det endte med godt 10 cm.

www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/182072

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis