Spøjse pletter på hvidolieret træbordplade

Hej kære forum, jeg er lige flyttet ind i min lejlighed hvor jeg skal oliere min nye træbordplade, under slibningen finder jeg disse pletter.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er de to lidt mørkere områder på staven nærmest væggen, så ser det ud som en naturlig del af åretegningen (tidligere ansatsen til en gren formodentlig).

Hvis du fortsætter med at anvende en vel hvidpigmenteret olie vil de ikke fremstå så tydelige. 

Tak for hurtig svar! Når jeg oliere bordpladen igen, skal den så slibes endnu en gang, eller skal olien oven på den gamle? Bordpladen er næsten helt ny.

Du kan med fordel rengøre pladen grundigt først med eksempelvis trærens, så du har fjernes alle rester af æg, pibesovs, pastarester osv så du kke indkapsler det i ny overfladebelægning.

Trærensen kan godt medføre at træet rejser sig lidt når det tørrer. Det kan du slibe ned før du giver olie. Hvis ikke du skal fjerne ridser el. lign i pladen er korn 240 eller finere fint. Er der ridser skal du nok begynde omkring korn 100-150, og husk kun slibe på langs. Slibestøvet fjernes med en oliefugtet klud og derefter giver du pladen et tyndt lag olie. Efter fem til 10 min tørrer du pladen over så tørre pletter får mere olie og våde pletter fjernes. Det kan du gøre et par gange inden for de første 20 min og derefter skal olie have ro til at tørre op. Læs på emballagen hvor længe det tager, men normalt et døgns tid før der bør stilles noget på pladen og spildes vand på den.  

Vil du have kraftigere hvidpigmentering, eller er bordpladen "uens" i overfladen efter tørring kan du give olie ad flere omgang, men husk tørring imellem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis