Isolering under gulv

Godmorgen. Jeg har efterhånden stillet nogle spørgsmål omkring vores husprojekt.. Her kommer et hvor jeg meget gerne vil have et godt råd der kan have stor indflydelsen på vores hus' fremtid...

Vi er ved at totalrenovere.. I den ene ende af huset er en tilbygning hvor klaplaget ligger ca. 20cm lavere end resten af huset. Vi vil gerne have gulvet i hele huset til at være plant. Jeg talte med en fagmand i et stort dansk byggemarked som endte med at rådgive os til at det var OK at fylde "hullet" på de godt 20cm med isolering omkring strøerne. Altså - damspærre på beton, så strøer på dem og isolering mellem strøer.. Så gulvspånplader med spor til gulvvarme.. rør i dem.. gulvpap og til sidst vores 8mm laminatgulv..

I det 20cm sænkede niveau er der i dag 4 udluftningskanaler - de skulle tilstoppet med beton og indersiden af soklen smørres med Vandex bb75 vandtæt cementmembran for at sikre at evt. fugt udefra ikke kan trænge ind til isoleringen gennem soklen.

Nu er de 20cm jo næppe det man betegner som en krybekælder, men jeg faldt alligevel over denne side:
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5dgivn...ybekaelder

Mit spørgsmål nu er - er den af mig ovenstående beskrevne fremgangsmeote ikke holdbar? Vil det helt sikkert skabe fugtproblemer under gulvet?
Bør vi i stedet bevare de 4 udluftningskanaler og lave setup som i den Rockwool guide?

 

Jeg ser frem til at læse Jeres svar - og på forhånd tak.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Der anbefales at, der ikke anvendes mere end 100 mm isolering over et eks. betondæk og at fugtspærren ikke placeres oven på betondækket. der der kan opstå uhensigtsmæssigt fugt ved dette. 
Der bruges en fugtspærre og ikke en dampspærre.
Jeg vil nok fjerne betondækket og isolere op med polystyren. Så du kommer til at overholde de gældene krav i forhold til varmetab. i BR10. 

og ventilationshullerne lukkes udvendig. Så du får et helt terrændæks konstruktion.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ok - tak for rådet.
Jeg vil gerne høre mere omkring løsninger der ikke indebærer at banke nuværende beton op. Løsningen der var før vi fjernede gulvet var strør der var klodset op på stablede mursten og så med isolering imellem. Der ar brugt alukraft som spærre. Ville det være smartest at løfte isoleringen væk fra betonen sådan og bevare de 4 udluftningskanaler så der cirkulerer luft under isoleringen - eller kan man slippe afsted med at lukke de huller på en måde?
Den gamle isolering (glasuld) og konstruktion viste ingen tegn på fugt - og den har trods alt været der siden 1975
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis