Afkalkning af ældre gennemløbsvandvarmer EL

Hej alle i kloge hoveder,

 

Jeg har fulgt lidt med her inde men ikke før stillet nogen spørgsmål. Nu har jeg et spørgsmål som jeg ikke syntes jeg har kunnet finde nogen klare svar på andre steder, så jeg håber der er en af jer der kan hjælpe mig.

 

Jeg har overtaget en vandvarmer (i et hus), som jeg har lidt problemer med. Når man tænder for det varme vand kan man høre (og se på el måler) at den slår til. Men på trods af at der kun er 2-3 meter rør fra hane til varmer tager det aligevel et godt stykke tid inden der kommer varme.

Efter et stykke tid (2 min.) kan man så høre vandvarmeren slå fra igen (og lidt efter kommer der koldt vand).

Jeg tænker at det kan være kalk der dels giver forsinkelsen, og dels slår termo sikringen i vandvarmeren (det tager 10-20 min når den har slået fra, før den virker igen).

Er der nogen der har erfaring med at afkalke en gennemløbsvandvarmer?

Modellen hedder Stiebel-Eltron DHA-24 og er sandsyneligvis købt i Tyskland (jeg købte huset af en tysker).

Det er en 24KW varmer, og den har en kober beholder på 0,9L.

Jeg prøver at indsætte et billede hvis det lykkedes.

Huset er egentlig købt til nedrivning, så jeg forsøger bare at trække vandvarmerens levetid 1/2 år endnu.

Håber virkelig I kan hjælpe mig.

 


/Morten Vinding
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det mig ville jeg prøve at fylde den op med 30 % eddikesyre, og lad det virke en times tid, skylle grundigt ud, og evt. gentage behandlingen.
Der findes også specielle midler til formålet, med de findes typisk i 25 liters dunke.
http://www.aquatex.dk/produkter/produkter-industriservice/carela-decalcon-a40-zni/
Hejsa..
Få den skiftet så hurtig som muligt, den er sindssyg dyr at køre med... der er kun en vej med det gamle l... ud så hurtigt som muligt... det kan godt ske du føler du ikke har råd til at skifte, men hvis det er sådan, har du slet ikke råd til at beholde den..

Mvh Jan
Tak for svarende.

Jeg tænkte også på syre, men så så det her indlæg hvor det bliver anbefalet kun at afkalke "mekanisk":
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/4953#4960 (fra "- beholdere på el-varme..." ca. i midten)

Det største problem er bare at det nok er svært at skaffe en ny pakning til den her. Kan man evt. købe noget paknings gummi i meter mål og skære til?

helja: Kan godt være den er dyr (kan dog ikke se hvorfor?), men den skal som sagt kun holde i et halvt år, så SÅ meget strøm tror jeg simplethen ikke på at den kan nå at bruge!
En ny gennemløbsvandvarmer koster jo let 7-8.000kr (lidt mange penge for noget der skal holde et halvt år).

/Morten Vinding
hov...hov.. Du spurgte efter råd.... Hvis det udelukkede skulle handle om afkalkning havde du nok ikke sat det foto på af de tekniske data... Så jeg gav dig et råd.. Om du så vil benytte dig af det er da fuldstændig op til dig selv..
Men du kunne jo starte med at se hvor meget strøm den bruger, med en virkningsgrad der på det nærmeste ikke er tilstede, også se hvad en ny koster at køre med, og med en virkningsgrad der duer.. det er ikke raketvidenskab... og hvis du skal give 7-8000 for en ny handler du et forkert sted...
Men igen... du gør selvfølgelig som du vil !
Mvh Jan

helja: okay undskyld godt ord igen. det var ikke min mening at gøre dig sur.
de tekniskedata var mere hvis der skule være en der kendte modellen.
tja jeg skal ikke kunne sige noget om virkningsgrad, jeg ved bare ikke hvor den gør af de 24KW varme hvis det ikke bliver smidt i vandet (ud over den del der tilsyneladende ryger i termosikringen).

Jeg har kigget mig lidt omkring, og det var det billigste jeg kunne finde i DK. men du kender måske et "hemmeligt" sted?

Alternativt tænker jeg på at køre til Tyskland og købe en, der er de groteskt meget billigere: http://www.bauhaus.info/warmwassers...p/20204183
Men den har jo så nok ikke den famøse VA mærkning. Det tvivler jeg nu på at den eksisterende har, men jeg er modtagelig for gode råd og advarsler hvis det er.


/Morten Vinding
Annonce
Gennemløbsvandvarmere bruger meget strøm, men kun når der bruges vand, så du bruger ikke energi på at holde eks 160 liter vand varmt, som en med beholder.

Så i virkeligheden er den måske billigere i drift

De 24 Kw som den kan bruge har ikke noget at gøre med om den er dyr i drift at køre med. Og man kan ikke sige om en elvandvarmer at den har en virkningsgrad der er nærmest nul. Alt strømmen går til at opvarme vandet, og det kan ikke gå andre steder hen. Så det er kun den varme der forsvinder, ved at de 0,9 liter bliver kølet af inden du skal bruge den næste gang, at der er spilt. Men el er på grund af afgifter en dyr opvarmningsform, men det er jo det samme ved ny vandvarmer så hov...hov... helja det er på det nærmeste noget sludder du skriver.

Men til Morten Vinding. Du kan afmontere den og hælde afkalkning ned i tilslutningsrørene. Det kan være almindelig lagereddike uden fortynding. Og så  ryste den engang imellem, så der kommer frisk eddike ud til kalken. Det skal være i den i mindst et døgn.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

 

 

Hvis du bruger eddike til afkalkning så skal det være den hvide som er noget dyrer end den alm. brune , som indeholder stof som sætter sig på varmeleget , varm eddike virker meget bedre.

Det er den store ulempe ved gennemstrømsvandvarmere er at de meget tit skal afkalkes for at virke optimalt , modsat 30L vandvarmer sat på en temperatur på mindre end 55 C , skal meget sjældent , måske aldrig afkalkes........og varmetabet ved tomgangsforbrug bliver afgivet til boligen og er med til at opvarme boligen ,


   elektriker fra jævnstrømmens tid
je_ns og ev elmand: tak det var også det indtryk jeg havde fået
At el-selskaberne så nok ikke er super begejstret for en 24KW belastning der kommer og går, er så en anden snak

Tak for alle rådende omkring afkalkning. Desværre er varmeren monteret på en måde der gør det svært at pille den fra (se rørende der er skruet direkte i og ind i vægen), så jeg forsøgte igår med lukke for vandet, afmontere bruse batteriet og der tilslutte en hjemme strikket løsning med en spand, noget slange og en pool pumpe (sammen med noget vand med minus kalk i).

Efter et par timer kiggede jeg til det igen og da var vandet blevet temmelig grønt!

Da jeg frygtede at den var begyndt at æde kobberrørende i vægen pillede jeg det hele fra igen, skylle rør og varmer igennem og testede... desvære med samme resultat: varmeren slår til, først på halv styrke i nogen sekunder, så på fuld nogen sekunder, tilbage på halv igen og til sidst slår den helt fra

Så planen er at jeg må pille den ned iaften, om nødvendigt ved at skære rørende over.
Så tror jeg jeg vil pille den fra hinanden og se om jeg kan fjerne kalken med håndkraft, og håbe på at jeg kan genbruge pakning eller finde noget der passer.

Hvis alt dette slår fejl, så står den nok på en tur syd for grænsen og købe en ny 24KW'er (bor i København, så det er en lidt lang tur)

Med hensyn til at skifte til en almindelig vandvarmer: jeg tror det bliver svært at finde plads til den, og så er der iøvrigt kobber rør ind og ud, og det ser ud til at alle, ihvertfald, MetroTerms er af jern/stål...

Endnu en gang tak for jeres forslag og opbakning. De er meget velkomne!

/Morten Vinding
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis