Lampe med dæmper tænder og slukker så hurtigt igen

Hej

Efter at relæet i vores hus slog fra, har vores spisebordslampe opført sig mærkeligt. Når vi forsøger at tænde den, tænder den kortvarigt (under 1 sek) hvorefter den slukker hurtigt igen.

Lampen er tilsluttet en kontakt med dæmper (sådan en hvor man holder kontakten inde for at justere styrken).

Det ser mest af alt ud som om at der bliver skruet hurtigt op og hurtigt ned igen.

Er der nogen der kan hjælpe?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sandsynligvis lysdæmperen der er gået til... og tjah så er der vel ikke andet for end at få den udskiftet

Har haft det samme problem, tuch dæmperen tænder for fuld styrke, for så at slukke efter et ganske kort øjeblik. Du kan skrue op og ned men den kan ikke "holde i fuld styrke". 

Jeg har ikke fået skiften min dæmper endnu, men det skyldes at jeg er doven, og har et par andre lamper jeg bruger mere 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har du flere "styre" kontakter på den dæmper?
Så kan det vel være "støj" fra en af dem?

Hvis du har det, ville jeg tage dem fra og se om dæmperen i sig selv virker som den skal.

/Morten Vinding

Men burde eventuel støj ikke også have været et problem før relæet slog fra?

Skrevet af mfrost på 14-01-2015 09:42
sandsynligvis lysdæmperen der er gået til... og tjah så er der vel ikke andet for end at få den udskiftet

Bare for at være sikker..."dæmperen" er den boks jeg har siddende oppe på loftet, og ikke selve kontakten...korrekt?

 

 

Annonce

Nu skyldes det ikke at du har skiftet lyskilderne ud med led?  

Nej din boks på loftet er sikkert en trafo, der laver spændingen om fra 230v til 12 eller 24v.

Din lysdæmper der sidder på væggen styrer 230v siden, og sørger for at dæmpe dit lys.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 14-01-2015 10:56

Nu skyldes det ikke at du har skiftet lyskilderne ud med led?  

Nej din boks på loftet er sikkert en trafo, der laver spændingen om fra 230v til 12 eller 24v.

Din lysdæmper der sidder på væggen styrer 230v siden, og sørger for at dæmpe dit lys.  

Både og...vi har skiftet to udendørs huslamper til LED. Under den process gik lyset (så kan jeg lære at slå relæet fra). Men det er spisebordslampen, der pludselig ikke virker. Kan det skyldes LED i huslamperne?

 

 

Nej det har intet med hinanden at gøre...

Jeg tror det er din lysdæmper der er stået af, altså den "tingest" der sidder i væggen som du rører ved (touch) 

Men hvis du ikke har fingrene rigtigt skruet på, ville jeg nok råde dig til at finde en elektriker der hurtigt kan se om det er den, og endnu hurtigere skifte den.

det ville være surt at bruge penge på en ny dæmper, hvis det er lampen det er galt med 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 14-01-2015 11:20

Nej det har intet med hinanden at gøre...

Jeg tror det er din lysdæmper der er stået af, altså den "tingest" der sidder i væggen som du rører ved (touch) 

Men hvis du ikke har fingrene rigtigt skruet på, ville jeg nok råde dig til at finde en elektriker der hurtigt kan se om det er den, og endnu hurtigere skifte den.

det ville være surt at bruge penge på en ny dæmper, hvis det er lampen det er galt med 

Super...jeg har noget at forfølge nu. Mange tak for hjælpen. Det er rigtig dejligt, at folk som dig, gider hjælpe os andre.

 

 

Selvtak, vend endelig tilbage med resultatet, når du finder ud af hvad der er galt.
Det giver en fin afslutning på denne tråd, som andre måske kan lære noget af.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis