50 mm eller 100 mm vægge på 1 sal

I forbindelse med en 1 sal, står valget mellem 50mm eller 100mm isolering i gipsvægge. Det skal være værelser og bad på 1 salen.

Det er naturligvis dyrere af lave 100 mm. Men hvad er folks anbefalinger på dette område?

Thomas

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt an på, hvor meget der er i det eksisterende.
Og hvad bygningsreglementet kræver

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Er det mellem værelserne du mener?
Hvis det er for at lyddæmpe giver mineraluldsisolering ikke ret meget. Her er det meget bedre med et ekstra lag gips eller deciderede lydisolerings-produkter.
50 mm isolering mod tag/loft er fuldstændigt utilstrækkeligt hvis det er kuldeisolering!

 Aldrig gå ned på udstyr!

Det er mellem værelse, bad og gang.

Ikke mod tag/loft.
Har 100mm i vores skillevægge og det lydisolere fint. Eneste ulempe er dog at der giver nogle tykke vægge, når der også kommer to lag gips på hver side! 😜

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Nej. Væggene er jo ikke bærende på nogen måde! Mange bruger bare alm. Skillerumslægter på 45x45

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 

...Det er mellem værelse, bad og gang...

 

Du skal lige være opmærksom på eventuelle vådrumsvægge. Der stilles særlige krav til ståltykkelse og afstand.

Så vidt jeg husker er minimum 75 mm stål pr. 30 cm, men mon ikke Martin kender de seneste krav.

Resten ville jeg lave i 50 mm stål.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Jeg har engang lært at den bedste lydisolering i lette vægge laves ved at de 2 sider ikke har forbindelse til hinanden. Det vil sige at væggen på den ene side sidder på 1 hold lægter, og til den anden side et andet hold lægter, som placeres f.eks. 30 mm forskudt ind imod den anden side. Det vil sige at væggen og isolering bliver 75 mm + gipsplader. husk at tykkelsen skal passe til dørkarmenes tykkelse, for at det bliver let at montere dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 14-01-2015 20:44
Jeg har engang lært at den bedste lydisolering i lette vægge laves ved at de 2 sider ikke har forbindelse til hinanden. Det vil sige at væggen på den ene side sidder på 1 hold lægter, og til den anden side et andet hold lægter, som placeres f.eks. 30 mm forskudt ind imod den anden side. Det vil sige at væggen og isolering bliver 75 mm + gipsplader. husk at tykkelsen skal passe til dørkarmenes tykkelse, for at det bliver let at montere dem.

Helt enig her..

 

Da jeg lavede vores 1. sal var det netop ved at de to vægge stod på hver sin bundskinne og lægterne var så fast gjort til hver sin. = 2 seperate vægge.

 

Dog havde jeg stadig 100 mm imellem, så det blev en ret tyk væg. Specielt, da den ene væg havde 3 lag gips.

 

se eventuelt disse billeder:

 

 http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/517

 

Jeg vil dog også mene, at en 50 mm væg bliver lidt "slasket" selvom der er 2 lag gips på hver side.

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har lavet mine på første sal med 95 reglar, og 2 lag gips på hver side, det er faktisk overraskende lydtæt Og nogle solide vægge.

Hvad er prisforskellen på 50 og 100, det kan sq ikke være mange basøre, det er ikke et sted jeg ville spare

Mvh

Morten

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis