Fastgørelse af lægter i gipsplader

Hej alle,
Jeg skal lave en skillevæg hvor der er skrå lofter. Loftet er med 2 lag gips. Hvilke plugs er bedst at bruge til fastgørelse af lægter? For jeg skulle vel helst undgå at perforere dampspærren på den anden side af gipspladerne.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg formoder der står en lodret lægte for hver ende af det skrå stykke? Hvis ja, så kunne du nøjes med at fæste den skrå lægte langs skråloftet i de to lodrette (samt loftslægten) og lime den på skråvægen med montagelim. 

Du kunne også skrue skrålægten fast i gipsankre uden spids (for at imødegå perforering af dampspærren). Så skal du bare sikre at skruespidsen ikke kommer gennem ankret.

Begge metoder kan anvendes ved både træ og stållægter. Men med stållægterne kan du jo lave knæk på lægten ved at klippe slidser i fangerne. Så er det en sammenhængende lægte du fører helt op fra gulv til loft incl stykket langs skråvæggen, hvilket naturligvis giver en øget stivhed og stabilitet.

 

Der bliver 2 lodrette lægter, for enden af de skrå, men de skal også fastgøres i gipsplader. Loftet går til kip, så ingen lægte til at fæstne i, i toppen.
Vil det være tilstrækkeligt at bruge den viste plug hele vejen rundt ? Eventuel i hvad afstand mellem hver?
Det er et træskelet jeg vil lave

De plugs LarsOn henviser til holder fantastisk godt i gipsplade. Mener det er 15 - 20 kg de er angivet til pr. stk.

Har hængt et køkkenskab op i sådan nogle - på et enkelt lag gips. De holder nemt til at skabet er fyldt med glas og tallerkener.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Har et par gange lavet noget tilsvarende i stålregler, montagelim og 19 mm profilskruer, gennem stålet direkte op i gipsen.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis