Laver man bedst et vakuum i en cylinder formet beholder?

Er der nogle kloge hoveder der ved om man det er bedst at lave vakuum i en cylinder eller om en firkantet beholder er lige så god?

Leger med tanken om at bygge min egen støvsuger 

Hvis du ikke ved det - så spørg!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Nullerfisken på 13-01-2015 14:16

Er der nogle kloge hoveder der ved om man det er bedst at lave vakuum i en cylinder eller om en firkantet beholder er lige så god?

Leger med tanken om at bygge min egen støvsuger 

Det er ligegyldigt om beholderen er rund eller firkantet, vakumet er lige stort, men cylinderen har det største rumfang i forhold til omkredsen.

fase

------ Men hvis spørgsmålet går på holdbarheden, skal det være den cylinderformede med trykbunde (kuplede), da der er meget begrænset styrke i en firkantet kasse, som hurtigt vil blive suget flad på grund af det oparbejdede vakuum !

M.v.h.

Tusind tak for de brugbare svar.

Hvad så med Airflowet? - Er der her forskel på hvilken beholder man bruger?

Hvis du ikke ved det - så spørg!

Hej.

Arh, rolig nu. Jeg tror ikke noget, der skal agere støvsuger suger noget som helst fladt. Ellers kan det være mundstykket slet ikke kan flyttes hen over gulvet.

mvh

varmetossen

Nej men så skulle du måske lige prøve

Annonce

Hej.

De fleste støvsugere på måske 1600 Watt har, omsat i effekt, ca. 300 Watt sugestyrke, nok grundet filtre, poser osv.

En støvsugermotor kan nok godt suge en plasticflaske flad, men det er så nok også det.

I.flg. Wickipedia suger en støvsuger med ca o,4 bar. (1,01 bar er atmosfæretryk).

Her på jordoverfladen har vi 1 atm. tryk, af gode grunde, ca 1 bar.

Forskellen fra vores verden og det ydre rum er altså 1 atm. tryk.

Derfor kan du ikke opnå under 0,0  bar, altså en bars undertryk, for det findes ikke.

Det sidste stykke fra de 0,4 bar og nedad kræver specialudstyr.

mvh

varmetossen

Ja det er nok muligt - men har netop lavet en spånsuger af en gammel støvsuger som er monteret på toppen af en kraftig cylinderformet på tønde fremstillet i hård plast - og hvis den ikke får luft nok gennem sugeslangen, ja så bliver der suget lunker i den. Den skal nævnes at tønden er så kraftig, at man må slå på bulerne indefra for at få dem rettet ud.

Bare min erfaring

M.v.h.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis