Pudsede vægge

Hejsa Forum

Nu er jeg så på egen hånd gået i gang med at sætte køkken ind i mit gamle hus (1946). Det er jo gået hverken værre eller bedre end det som ofte gør når man piller ved noget gammelt l...

Væggenes puds er viser sig (efter at have banket fliser ned og fjernet hæslige gamle 70'er-paneler) at være både porrøs og nogle få steder helt smuldret væk (der er her tale om små områder på max 15 x 10 cm).

Hvordan reparerer jeg bedst på disse vægge. Jeg ønsker at væggene til slut ender ud med at stå pudsede. Hvad er det bedste produkt at bruge til den slags opgaver ?

Jeg tror det er en kalkmørtel, og jeg tænker at div. cementbaserede produkter bør undgås (?)

 

/Louise

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Jeg tror nu det er en cementbaseret puds.
En indvendig puds laves ikke særlig stærk og mister sin styrker efter så mange år.
Hvis der kommer en KKh-mørtel (kalk) på cement binder det overhoved ikke.
Jeg vil nok anvende en KC-mørtel (Cement) som sagt ikke særlig stærk.
mellem 1/15 - 1/19 - Cement/Bakkemørtel, som indvendig puds laves normalt.
Nu når det er små reparationer vil jeg bruge fliseklæber som binder her.

Fremgangsmåde:
Alle huller børstes rene og vandes godt ned med vand og kalkkost.
Når væggene er tørre, fugtes et hul af gangen, og kun fugtes, og der smøres en tynd fliselim på med pensel,
og derefter tilføjes så mørtelen.
Lad mørtel tørre til man kan trykke blidt med en finger og puds hen over med et pudsebræt, så mørtel kommer i niveau med pudsen. Lad pudsen tørre en smule mere og slut af med en murersvamp, hen over pudsen og ved samlingerne.

Når der fugtes må der gerne fugtes 20 cm uden om hullet også. Så den resterende mørtel nemt kan tages af med svampen til sidst.
Opbygningen sker vådt i vådt, for bedst mulig vedhæftelse som muligt som beskrevet oven for. Altså alle det påførte lag må ikke nå at tørre ud, før næste lag påføres.

Hvis alle væggene skal stå som rå puds vil det være en rigtig god ide, at filse alle vægge over, for at få et pænere slut resultat.

Hilsen Martin

Færdigprodukter vil være for stærke.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for svar Martin

Det skal prøves. Så afsted til den lokale byggematerialepusher !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også