Motor går ud ved tomgang

Hej,

Jeg har nu længe haft problemer med at min mazda 626 årgang 97, har haft ujævn tomgang, når motren er varm.  Det er kun når motoren er varm og den er i tomgang.  Når jeg stopper for lysregulering eller andet så går omdrejningerne næsten ned på 0 og ret ofte går motren ud, men jeg kan starte den med det samme igen.  Jeg havde mistanke til falsk luft og det lyd også som om den sugede falsk luft ind ved indsugnings manifolden.  Jeg har nu skiftet indsugningsmanifold pakningen ud samt tætningsringene på dyserne.  Nu kan jeg godt nok ikke høre at den suger falsk luft ind, men fejlen er stadigvæk ikke afhjulpet.  Jeg har tjekket slanger for utæthede.  Prøvede engang med noget bell add, men det  havde kun en meget lille og midlertidigt effekt på problemet.  Det er ved at være ret frustrerende og vil høre om der er nogen der har en ide om hvad fejlen kan være?

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke at jeg har en dyt fortand på biler, men der må da sidde en tomgangs skrue på kaburatoren

Du har helt ret Jørgen, jeg kunne bare ikke huske navnet.

Prøv og tjek tomgangsventilen - sidder i forbindelse med gasspjældet - er sandsynligvis godt sodet eller defekt det nemmeste er udskiftning, men start med at rense stik pil den af rens og smør prøv igen og hvis det hjælper et stykke tid så sæt en ny i.
er en klassisk fejl.
god arbejdslyst

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Annonce
hej michael,
Kan jeg bare nøjes med at rense stikket? Eller skal jeg have tomgangsventilen ud og rense den? Tak for rådet!
Du skal nok have ventilen af men du kan prøve om det går med en rensning af stikket men normalt er den godt sovset til indeni

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Jeg har tjekket stikket og den er helt ren, den sider øverst på gasspjældet på min Mazda, så nok derfor at den ikke er sovset ind, desuden har bilen knap kørt 100.000 km. Tilgengæld har jeg lige hurtigt skiftet luftmængdemåleren ud og det har hjulpet en hel del på problemet. Nu går den ikke længere ud, men falder ned til 200 omdrejninger og stiger så igen tilbage til ca 8-900 omdr. når jeg bremser og holder stille i tomgangm mens den andre gange stiger til 1500 omdrejninger og falder tilbage til 8-900 omdr.. Det kunne tyde på at der er et eller andet i forbindelse med tomgangen der skal justeres, men jeg aner ikke hvad og hvor :-) Nogen ide?
Tjaaaa tjek div slanger for revner m.m ventilen kan godt være lidt træt evt. Kan du prøve at nulstille computeren
Kan ikke huske hvordan på Mazda men tag en pol af på batteriet vent ca. 10min. På igen og se om det hjælper

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Har lige tjekket databladet, du skal nok have udlæst obd koder mit spørgsmål hvad er det for en motor du har i den 1,8 eller hvad? så kan jeg måske fortælle dig hvordan du udlæser den og ikke mindst nulstiller computeren. (gøres med en prøvelampe)
tomgang m.m. er styret af computeren så der er ikke nogen skruer at dreje på nogen steder...........

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis