Ventilationsanlæg kan det betale sig?

Hej på jer

Jeg er igang med renovation af en gammel landejendom. Helt kort er følgende lavet:
Gulv :30cm isolering + varme (i beton)
Facade: Udvendig facadeisolering 20cm miltporplader med puds. Nye 3-lags vinduer+døre over alt. Bærende vægge - gasbeton - pudses indvendigt.
Tag: Betontag med tagpap udvendigt isoleret med 20 cm (grå) polystyren og nyt tagpap. - indvendige lofter bliver pudsede betonelementer. Der er åbent til kip - ca 3.5m.

Nu begynder mine kollegaer så at snakke om ventilationsanlæg - og det havde jeg egentligt ikke tænkt ind. Jeg er begrænset af at der er loft til kip i hele huset pånær bad, bryggers/entre gang og soveværelse. (øverste venstre del af vedlagte).

Et ventilationsanlæg vil derfor let kunne installerets i det sænkede loft og vil således kunne have indblæs i køkken, stue og soveværelse samt udsugning i bad og bryggers. Men giver det overhoved mening? jeg er med på at jeg burde have indblæs længere væ i både stue og køkken - og jeg mangler helt i børneværrelse (de nederste i vedlagte).

- Hvad mener i? Kan det overhovedt svare sig? vil jeg mon have noget gavn af anlægget?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Betale sig? Hvad tænker du på her? Hvis du tænker på varme regningen, så kommer det jo an på hvad du betaler for at varme hytten op. Jeg giver ca 5500 om året i varme, så på den konto ville det ikke kunne betale sig for mig.

Men du vil jo kunne få et bedre indeklima, specielt hvis det hele er renoveret efter forskrifterne, så der er tæt dampspærre over alt. Da du få ny frisk luft ind med et varmetap på vel ca 10%..

Mvh

Morten

Jeg er stadig igang med arbejdet og ved derfor ikke hvad det kommer til at koste at holde varmt. Jeg varmer det pt med en lille brændeovn - det er det eneste bud på hvad det kommer til at koste.

Huset er lavet sol beskrevet. Der er dampspær i sænket loft og i det øvrige loft i form af den gamle tagpap. Væggene er diffusionsåbne. Gasbeton, lultipor, puds og silikatmaling.

Jeg mente nu ikke om det kunne betale sig sådan rent varme økonomisk, men mere om jeg flowmæssigt vil få noget ud af et anlæg som beskrevet. Jeg skulle nok have tegnet ind ud ventilerne ind i tegningen, men håber det forståes udfra beskrivelsen.

Det er jo netop som Juel beskriver. Hvis du kunne opnå samme luftskifte/indeklima ved at lufte ud, kan vi sige at ventilationstab er 100%. Så kunne du spare 85 - 90 % af det.
Men det er jo for det første ikke det eneste varmetab du har. Der er tab igennem vægge, lofter, vinduer m.m. ligesom der bruges varme til varmt vand.
For det andet kan jeg ikke forestille mig at du kan lufte lige så meget ud manuelt, som den kan klare ( 24 timer i døgnet) Så allerede der vil du ikke mærke en stor besparelse.
MEN det er det forbedrede indeklima du skal tænke på, og det er meget væsentlig.
Min kone fik konstateret støv allergi, Vi bor i 2 plans hus fra 1916, som er isoleret og nye vinduer næsten efter nutids standard. Der blev så installeret genvindingsanlæg, og taget gulvtæpper ud. Hendes allergi er væk. Genvinding - gulvtæpper ? ?
Jeg standser den nogen gange om sommeren, hvor døre og vinduer alligevel står åbne. Når efteråret nærmer sig spørger hun om jeg har husket at tænde, hun kan begynde at mærke noget.

Jeg vil helt klart anbefale dig at lave det. Og det skal også ind i de sidste rum med indblæsning. Hvis du endnu ikke har sat loft op, kan det lade sig gøre.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er stadig igang med arbejdet og ved derfor ikke hvad det kommer til at koste at holde varmt. Jeg varmer det pt med en lille brændeovn - det er det eneste bud på hvad det kommer til at koste.

Huset er lavet sol beskrevet. Der er dampspær i sænket loft og i det øvrige loft i form af den gamle tagpap. Væggene er diffusionsåbne. Gasbeton, multipor, puds og silikatmaling.

Jeg mente nu ikke om det kunne betale sig sådan rent varme økonomisk, men mere om jeg flowmæssigt vil få noget ud af et anlæg som beskrevet. Altså om det mon ville kunne få fat i nokluft trods en ikke helt optimal placering. Jeg skulle nok have tegnet ind ud ventilerne ind i tegningen, men håber det forståes udfra beskrivelsen.

Jeg tror ikke det er meget værd med den begrænsede konstruktion du beskriver. Men du kan da stille baren lidt højere og sørge for at værelser får indblæs også. Især hvis du endnu ikke har monteret lofter. Det er netop luftens bevægelse igennem huset der er det vigtige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Som beskrevet regner jeg med at få pudset lofterne (det er beton elementer) der er derfor ingen isolering eller sænkede lofter. Et rør ville derfor skulle føres fuldt synligt. Dertil kommer at spærene er opbygget i jern således at de kun kan gennembores oppe i nærheden af kip.
Visuelt ikke det jeg havde håbet på med et spirorør gennem stuen.

Er der nogen bud på rørdimensionen hvis jeg skulle lave indblæs i værelser? Der er ca 12 meter fra anlægget.

Jeg er med på at det primære formål ligger i indeklimaet. Jeg ved desværre fra mit nuværende hus at jeg ikke er pisse god til at huske daglig udluftning.
Det er ikke så meget afstand fra anlægget der tæller Det er afstand ind til værelser fra dit sænkede loft, hvor du kan have 160 mm frem til. 100 mm rør kunne godt gå an til indblæsning i 2 værelser, skal der en gren fra til stuen må det blive 125 mm. Du behøver ikke isolering på den strækning der ligger i varm zone.
Først tænkte jeg et tilsvarende trekantet rør helt i kip, men der kommer skorsten i vejen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tænker videre. Et argument for sænkede lofter kunne være akkustikken. Jeg kunne sætte troldtekt op i samme omgang - det kan jeg selv klare og jeg kan spare udgifterne til murer (til pudse arbejdet).

Nu opstår så en overvejelse...

Troldtektpladerne sidder monteret på lægter med ca. 60cm mellemrum. Lad os sige at lægterne er 4cm tykke. Der fremkommer altså et hulrum på 60 x 4 cm. Hvis jeg pudser bagsiden af denne bane troldtektplader vil jeg have et relativt tæt rum= en kanal til luftstrømmen.

Indblæsning i kanalen kan evt. ske ved indblæsning direkte i loftrum og derfra "fri" passage ind i kanalen ned til børneværelserne...

Gad vide hvordan det ville gå...

 

Hvis du lægger en pølse lim/silicone over de 2 lægter det drejer sig om, og sætter plast under med klammer, så det bliver klemt med troldtektplader så er det sikkert en udmærket ide.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 12-01-2015 18:16

Det er jo netop som Juel beskriver. Hvis du kunne opnå samme luftskifte/indeklima ved at lufte ud, kan vi sige at ventilationstab er 100%. Så kunne du spare 85 - 90 % af det.
Men det er jo for det første ikke det eneste varmetab du har. Der er tab igennem vægge, lofter, vinduer m.m. ligesom der bruges varme til varmt vand.
For det andet kan jeg ikke forestille mig at du kan lufte lige så meget ud manuelt, som den kan klare ( 24 timer i døgnet) Så allerede der vil du ikke mærke en stor besparelse.
MEN det er det forbedrede indeklima du skal tænke på, og det er meget væsentlig.
Min kone fik konstateret støv allergi, Vi bor i 2 plans hus fra 1916, som er isoleret og nye vinduer næsten efter nutids standard. Der blev så installeret genvindingsanlæg, og taget gulvtæpper ud. Hendes allergi er væk. Genvinding - gulvtæpper ? ?
Jeg standser den nogen gange om sommeren, hvor døre og vinduer alligevel står åbne. Når efteråret nærmer sig spørger hun om jeg har husket at tænde, hun kan begynde at mærke noget.

Jeg vil helt klart anbefale dig at lave det. Og det skal også ind i de sidste rum med indblæsning. Hvis du endnu ikke har sat loft op, kan det lade sig gøre.
 

 

Hej Erik, min kone har nøjagtigt samme problem. Må jeg spørge hvilket anlæg I valgte at få? Og installerede I det selv, eller fik I et firma til det?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis