råd/anbefaling af boremaskine

Hej.

Jeg står at skal købe en boremaskine, jeg er ikke sikker på jeg ved nok om det, og jeg stoler overhoved ikke på dem der sælger boremaskiner i byggemarkederne, da de kun er ude på at sælge det stykke værktøj hvor de får mest avance.

jeg har et par krav til maskinen.

skal være kraftig og have stort AKKU batteri.
skal kunne klare at blive smidt lidt med.
skal kunne tage mange omdr. og godt Nm.
må gerne have 2 batterier.
skal være 18v.
må gerne have slag funktion.

tænker en pris imellem 1500-2000kr

 

Er der nogle bestemte batteri typer man skal kigge efter og nogle man skal holde sig fra?

er der nogen der ved hvad forskellen på de blå bosch maskiner, hvad betyder GSR & GSB?
hvad er forskellen på de to?

I må gerne komme med et par forslag, men i skal lige forklarer hvorfor i lige præcis anbefaler den eller de maskiner, fremt for nogle andre, i må også gerne skrive ulemperne ved maskinen hvis i selv har oplevet noget

 

Hej. Jeg står at skal købe en boremaskine, jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg har ikke håndstøtten monteret, den er nem at afmontere og montere igen.

Men tag ud og kik på maskinerne, Makita'en med de 91nm er en del tungere og fylder mere.
Så kan du nøjes med de 60nm, får du en mere handy maskine.

Makita laver også en model der trækker 115nm, og med et 18 volt 5 ah batteri.
Jeg har for nyligt købt Milwaukee (den her http://dorchdanola-netbutik.dk/product/milwaukee-akku-slagboremaskine-m18-bpd-402c-4933443520-15578/)

Det er en super god maskine. Batterierne holder længe.. 4Ah, og kulløs motor giver virkelig noget. Det er metalhus og gearkasse.

Jeg har 2 minusser, det er 80 min lader (makita ~15min lynlader), og den er lidt tung (pga. metal). Men det er altså en maskine som virkelig kan trække (80Nm) og føles bare allround som god kvalitet. Andre håndværkere klager over Makita's batterier. Maskinen er ok, men batterierne står lidt for hurtigt af.

Lige til orientering. Det er varme der hovedsalig tager livet af LI-ion batterierne. Jo hurtigere man lader batteriet op, jo varmere bliver det. Derfor vil en 15 minutters opladning være meget mere destruktiv for et batteri modsat en 80 minutters ditto. Problemet bliver endnu værre hvis man lige hiver batteriet ud af maskinen efter heftigt brug og skal lade. Uden og kende omtalte lynlader vil jeg formode at en 15 minutters opladning tager betydelig længere tid med et varmt batteri.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Mon ikke metal gearkassen kommer til, når maskinen kan yde over et vist niveau, så tror jeg ikke plasten kan holde.

Min Makita der trækker 91 nm som også har metal gearkasse, er nu også ret tung, jeg mener laderen er 22 minutter om at oplade.
Jeg købte den lille model dels fordi den er mere handy, samt jeg manglede 2 ekstra batterier, så kostede det kun nogle få kroner mere at få maskinen med.

Man kommer jo også langt med en 60nm maskine, hvis man gider at køre i det lave gear, når der skal skrues store skruer i.

Nu er jeg nok ikke den tålmodige type, så skal der skrues skal det helst være i det høje gear...

Annonce
ser lige jeg linkede til den forkerte maskine, det er den her jeg har: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/milwaukee-akku-slagboremaskine-m18cpd-32c-4055/?utm_source=addwish&utm_medium=productbox&utm_campaign=related

Den er så noget over dit budget

slag funktion er iøvrigt meget fin hvis du har en muremestervilla... jeg kan køre i de fleste sten bare med den maskine.
dandanel13. Du skal nok se lidt på dit behov og prisleje. Som jeg opfatter det, er det ikke professionelt, at du skal bruge den, så pas på, at det ikke bliver overkill, det som du køber. Har du brug for rolls royce modellen? Jeg er selv gør-det-selv mand i stor grad og har også en håndværkeruddannelse og ved køb af værktøj vurderer jeg selvfølgelig også nøje, hvad mit behov skønnnes at være i forhold til prisen. Den største akkuboremaskine jeg har er en af de gamle bosch 14 volt blå, og den kan altså i den grad godt rive pynten af en lagkage. Så vidt jeg husker er det omkring 40-45 nm den har, og jeg har aldrig oplevet, at den ikke kunne klare en opgave. Den er uden slag, så jeg købte på et tidspunkt en grøn bosch med slag, som passede til samme batteri, og den klarer jeg mig fint med. Det er begrænset hvor tit, jeg har brug for slagfunktionen, og selv den grønne har en udmærket slagfunktion.
Selvfølgelig slet ikke i forhold til dem der linkes til, men man skal være meget opmærksom på sit behov og pris. Som flere også omtaler, bliver der også noget med vægt og størrelse, når det er de virkelig professionelle maskiner, der er brug for.

Kurt B. Andersen

tak for alle de gode indput.

jeg tror jeg har fået nok info til et køb..

jeg tror valget er faldet 

Bosch GSB 18V LI til 1595 kr. i stark

da den er rimelig billig i forhold til nogle af de andre, plus den er mindre i længden og vejer lidt mindre


jeg har en 18v black & decker nu, med et 1.5ah batteri og 1200rpm og 30nm. jeg synes bare den er lidt halvdød i til en nogle ting.
især batteriet er irriterende da den tit går tør for strøm.


Er nogen der ved om man kan få sådan nogen dybde stop halløj til Bosch GSB 18V LI maskinen, ligesom Makitaen som bliver solgt i Bygma?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis