"renovering" af gammelt hus - trækning af netværk og tv

Hej LDSer

Kæresten og jeg står overfor at skulle flytte ind i vores nye gamle hus, fra 1969 her d. 1 marts.

I den forbindelse vil vi jo rigtig gerne sætte vores præg på et ellers rigtig flot og velholdt hus - og nogen af de ting vi gerne vil lave, er følgende;

Sætte LED spots op i gangarealer, køkken og bryggers.

Trække TV & internet kabler ind på samtlige værelser.

Så mit spørgsmål er egentlig, hvordan dette klares lettest?

Det er en 1½ plan villa, hvor der i gange og køkken er gips lofter (60x40) - og her ville jeg jo gerne kunne installere mine LED spots, uden at skulle sænke loftet, og tænker at jeg så er nød til at fjerne de nuværende gips plader, trække strøm til LED spots (Daxtor Easy2Setup 230v) - og så sætte nye gipslofter op.
Ville det ikke være en fornuftig løsning?

 

Det næste er så at skulle trække antenne og internet kabel til alle værelser - som jo i sig selv kan være svært, med mindre der er plads i rørerne i væggen (Hvis der er den slags i gamle huse?) - men hvis jeg skal trække dem oppe over loftet, er jeg nød til at pille alle lofter ned, for så at trække kablerne - og så håbe jeg kan trække dem ned i nogen eksisterende rør, og så hakke ud i væggen til en ny boks med TV og internet i?

 

Ville i trække 2 internet stik til hver værelse, og et antenne stik?

Er der noget man skal være opmærksom på? og er mine 2 nævnte løsninger det mest fornuftige og bedste at gøre?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, ned med gamle gipslofter og op med nye efter trækning af kabler.

2 x netværk + antenne kabel ville jeg trække i hvert rum, vi trak kun 1 x netværk + antenne i hvert rum da jeg lavede vores, og har fortrudt lige siden, fordi vi fik fibernet i huset, og jeg så skulle bruge 1 netværk til antenne og 1 til internet.

Så løsningen for os er at få fælles antenne indlagt, og så kan bruge netværk på kabel fremover, frem for det ustabile trådløse net.

Der kan være trukket enkelte tomrør til tlf. og antenne. De kan naturligvis bruges, men de rør der sidder til stikk. kan ikke bruges til andet end stærkstrøm.
MEN men er tiden ikke løbet fra fastinstallation af netværk. Jeg lavede installation i min søns nye store hus for 6 år siden. Vi lavede det helt fine med netværk, router, tv antenne og hele svineriet. Men de bruger det ikke. PC , printer og I Pad kører trådløs, TV kom på lysleder, og skulle derfor have LAN kabel. Unge med I Pad gider ikke at have kabel hvis de kan undgå det. Jeg synes at se en udvikling væk fra cabling til PC i private hjem.
Men hvis du vil lave det. Ved 1 plan huse kan man ofte fiske op i hulmuren, med et bøjet 16mm elrør og så lade LAN kabler ligge over isolering, og det er i mange tilfælde også muligt ved 1 1/2 plan. TV i værelser sættes ofte på stativ oppe på væggen, så et stik i 40 cm højde over gulv duer ikke.
Kom i gang med spots, og så når du, på trods af advarsler, skal i gang med netværk, må du vende tilbage.
Husk afstand fra loft til dampspærre når du bruger indbygnings spot. Du bliver nok nødt til at sænke loftet lidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja så var der jo 2 modsat rettede synspunkter, og det er jo dejligt. Der er iøvrigt plads til 2 udtag i en 1 1/2 modul indmuringsdåse. men det kræver 2 kabler


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Husk afstand fra loft til dampspærre når du bruger indbygnings spot. Du bliver nok nødt til at sænke loftet lidt.


Hvad skal afstanden være? Kan ikke se noget på Daxtor hjemmesde om dette.
Jeg ville satme gerne undgå at sænke loftet - primært i køkkenet i så fald, fordi der er skabene helt op til loftet - så der ville det være fedt at kunne bruge et lag gips.

Jeg er typen der ikke er fan af trådløs net - og derfor VIL jeg have kabler i alle rum Har dog stadig os trådløst net, men vil bare have stik
Vi har fællesantenne i Næstved, og derfor vil det også være fedt at få antenne kabler ind i alle rum, så man har en mulighed for at få et tv op i alle rum, uden nogen problemer.

Jeg skal ud og se huset igen i morgen, og kontrollere lidt andre ting, men har jo desværre ikke mulighed for at rive en gipsplade ned, for at se hvordan det ser ud med pladsen.
Skrevet af Koluda på 11-01-2015 22:02
2 x netværk + antenne kabel ville jeg trække i hvert rum, vi trak kun 1 x netværk + antenne i hvert rum da jeg lavede vores, og har fortrudt lige siden, fordi vi fik fibernet i huset, og jeg så skulle bruge 1 netværk til antenne og 1 til internet.
 

Koluda, HVIS i kun kører 100Mbit så kan du køre 2 forbindelser på et kabel, da 100mbit kun har brug for 4 ledere, så hvis du kan nøjes med 100Mbit, så er du splitte kablet op til to seperate stik De 8 ledere er kun nødvendigt til 1Gbit+

 

 

 


Mvh

Morten

Annonce

Jeg trækker også kabel til netværk. Har to bagved tv'et. Det ene kabel går til tv'et og det andet går til apple-tv. Så er jeg sikker på at kan leje film i full hd hver gang, at der ikke er ventetider i apps, osv, osv. Jeg trækker også to netværkskabler til hvert rum.

til gengæld betragter jeg antennekablet som obselete, men jeg har tomme dåser til eventuelle nye kablede teknologier

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Daxtor leverer tætningsring med til de fleste af deres spots så dampspærre kan sagtens være plan med overflade af loft - husk at der ikke skal dampspærre i etageadskillelsen mm jeres etage adskillelse af ventileret.

Et moderne trådløst netværk fungerer fint til alle de fleste behov - sålænge frekvenser og kanaler fordeles bare en lille smule på tværs af husets normalt tilstedeværende enheder er der rigeligt til mobile enheder og laptops. Et fjernsyn får som regel en kablet linie. Antennedækning og interferens kan godt drille lidt - generelt har man i et normal hus brug for et access-punkt per etage sålænge brugerne sidder nogenlunde indenfor den omvendte paddehat-form som centrum af antennen danner - dvs at orienteringen af signalet er retningsbestemt ud fra antennen og den er i centrum af førnævnte omvendte paddehat). Hvis man har brug for et ekstra accesspunkt (det har vi ved os pga overetage) kan det ene access-punkt konfigureres til at bruge den anden som gateway via en kablet linie således der kun er et netværk at vedligeholde.

Ift hjemmenetværk er det iøvrigt ligesom at købe vinduer eller værktøj at man generelt får hvad man betaler for - uanset om man handler i Harald eller den lokale pc-shop.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tvivler os på at der er dampspærre i vores etageadskillelse - så det burde der nok ikke tages hensyn til - da første salen altid har været der - og ikke er noget der er bygget på senere.

Ang. det trådløse netværk - så er jeg bare stadig en sucker for kablet forbindelse - selvom jeg stadig os gerne vil have trådløst i hele hytten - men skal jeg alligevel trække antenne kabler, så er der jo intet i vejen for at trække 2 netværkskabler med samme vej - men det er jo svært at vurdere så fandens meget, inden man får åbnet op (fjernet gipspladerne) - og begynder.
Skrevet af Juel på 12-01-2015 12:58

Koluda, HVIS i kun kører 100Mbit så kan du køre 2 forbindelser på et kabel, da 100mbit kun har brug for 4 ledere, så hvis du kan nøjes med 100Mbit, så er du splitte kablet op til to seperate stik De 8 ledere er kun nødvendigt til 1Gbit+

 

 

 

 

Det foreslog jeg også elektrikeren her, men han påstod det ikke kunne lade sig gøre, men nu bliver løsningen alligevel fællesantenne senere, så vi slipper for alle de eksterne bokse her i huset, og det ustabile trådløse net.

Men man ærger sig alligevel, at elektrikeren bare sagde 1 x coax + 1 x cat 6 i hvert rum, når alle andre end ham siger 1 x coax + 2 x cat 6 til hvert rum.

Fremtidige installationer her i huset,bliver med 2 x cat 6, bare for en sikkerheds skyld, man ved jo aldrig hvad man i fremtiden vil sætte op.

 

 

Koluda: Der har din elektriker for så vidt ret. Når der kun bruges 4 leder, er det op til 100Mbit og kaldes cat. 5
Når man skal over det kaldes det cat.6 (og der er skærmet kabel o.s.v. Og her bruges 8 ledere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis