"renovering" af gammelt hus - trækning af netværk og tv

Hej LDSer

Kæresten og jeg står overfor at skulle flytte ind i vores nye gamle hus, fra 1969 her d. 1 marts.

I den forbindelse vil vi jo rigtig gerne sætte vores præg på et ellers rigtig flot og velholdt hus - og nogen af de ting vi gerne vil lave, er følgende;

Sætte LED spots op i gangarealer, køkken og bryggers.

Trække TV & internet kabler ind på samtlige værelser.

Så mit spørgsmål er egentlig, hvordan dette klares lettest?

Det er en 1½ plan villa, hvor der i gange og køkken er gips lofter (60x40) - og her ville jeg jo gerne kunne installere mine LED spots, uden at skulle sænke loftet, og tænker at jeg så er nød til at fjerne de nuværende gips plader, trække strøm til LED spots (Daxtor Easy2Setup 230v) - og så sætte nye gipslofter op.
Ville det ikke være en fornuftig løsning?

 

Det næste er så at skulle trække antenne og internet kabel til alle værelser - som jo i sig selv kan være svært, med mindre der er plads i rørerne i væggen (Hvis der er den slags i gamle huse?) - men hvis jeg skal trække dem oppe over loftet, er jeg nød til at pille alle lofter ned, for så at trække kablerne - og så håbe jeg kan trække dem ned i nogen eksisterende rør, og så hakke ud i væggen til en ny boks med TV og internet i?

 

Ville i trække 2 internet stik til hver værelse, og et antenne stik?

Er der noget man skal være opmærksom på? og er mine 2 nævnte løsninger det mest fornuftige og bedste at gøre?

Hej LDSer Kæresten og jeg står overfor at... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay, så er det derfor han siger det.
altså mht det ustabile trådløse net, så kommer det også an på hvilke enheder som tilsluttes netværket, både trådløst og med kabel (ofte har man begge dele). Jeg havde eksempelvis en tv-boks med harddisk fra waoo, tilsluttet med kabel naturligvis, som lagde det trådløse netværk fudstændig og aldeles ned. Så der nyttede det ikke at have en access point til 1700 kr.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Foretrækker selv trådet netværk. Vi har også trukket netværk i hele huset.
Trådløst bliver aldrig ligeså godt og stabilt som trådet.

Har en gigabit switch på loftet og Cat7 trukket til alle rum pånær bryggers og badeværelse.

Jeg er træt af enheder der ikke liiiige vil forbinde til det trådløse eller routeren liiiige skal genstartes før den acceptere.
Når vi skal opføre vores nye garage til foråret bliver der også trukket kabel der ud.

 


Mvh 

Søren H. Christensen
Ja jeg har også kabel i hele hytten, og i fyrrum og kommende garage og værksted Det kan man da ikke undvære

Mvh

Morten

Skrevet af ev elmand på 12-01-2015 18:59
Koluda: Der har din elektriker for så vidt ret. Når der kun bruges 4 leder, er det op til 100Mbit og kaldes cat. 5
Når man skal over det kaldes det cat.6 (og der er skærmet kabel o.s.v. Og her bruges 8 ledere.

Ikke helt korrekt

 

Cat 5E bruger også 8 ledere og derved kan der også køres 1000Mbit. Dog kan den ikke køre 250Mhz som cat 6 men det er så heller ikke noget Hr. og Fru Danmark bruger.

 

 

 

Til trådstarter.

 

Min egen opbygning er følgende.

 

Trådet kabel til hele hytten.

 

WAN ind i en fysisk firewall der samtidig er router.

 

Derved kan jeg danne 3 netværk i huset.

 

1 netværk hvor NAS er på og KUN kablet enheder.

 

1 trådløs netværk med strenge adgangs krav plus filter (bruges primært til børn / gæster / tablets med ringe sikkerhed)

 

1. trådløs netværk med fuld adgang til WAN med stadig uden mulighed for at tilkoble sig de fysiske enheder.

 

 

 

Derved har jeg altid 2 trådløse netværk man kan tilgå plus at de fysiske enheder ikke bliver forstyrret af at der kobles en ny trådløs enhed på. (NAS, TV, BLURAY afspiller, computer,  osv. )

 

Fordelen er så også, at når gæster / børn tilgå netværket er det på begrænset hjemme sider og derved minimal risiko for vira osv.

 

Bare til indspiratioen

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis