Slibning af stemmejern

Hej

Jeg har brug for lidt rådgivning vedr. slibning af stemmejern. Hvad er den bedste metode at slibe på? Med det mener jeg at de skal være superskarpe og nemme at slibe. Jeg havde kigget lidt på en scanslib 150....men er det nok med at slibe på én sten? Skal man ikke slibe på flere forskellige sten for at opnå det bedste resultat?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En vådsliber ville være et godt valg, så kan du trække det af på en aftrækssten


Her er en vådsliber fra HN, som skulle være ok.
http://www.harald-nyborg.dk/p7171/scheppach-vaadsliber

Skal det være topkvalitet så køb en Tormek vådsliber.
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/tormek-vaadsliber-t7-4443/

Nej nej Jens, der skal ikke bruges roterende slibe midler når et stemme jern skal slibes.

Du skal bruge en kaborundom sten til grovslibning og en belgisk brok til finslibningen. Et must er så lige at have et gammel læder livrem sømmet på bordkanten som du lige strækker ud og brækket slibe skægget af med.

Har du svært ved at holde den rigtige vinkel på jernet i forhold til stenen, kan du købe en slibe lære, et lille apparat der virker ved at du spænder jernet fast i den unden den er der en rulle som gør at du hele tiden sliber med samme vinkel.

Du skal i et rigtigt bygge marked for at få fat i en belgisk brok.

Ja man kan også slibe dem i hånden, det er smag og behag..

Som her, med slibelære til at holde den rigtige vinkel
http://www.linaa.dk/images/idesider/slibning-af-stemmejern.pdf

Det var lige sådan en slibe lære jeg tænkte på Jens, så tak for det.

Nu er det jo de færeste der har en roterende våd slibesten med sig eller bare på værkstedet.

Annonce

Han beskriver det ret godt HER

Hulslibning på maskinen en gang i mellem, og håndslibning til dagligt vedligehold.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Her er den metode jeg har lært... det tager tid, men gud hvor er det fedt at tage et stemmejern der bare er super, også selvom stemmejernet ikke er verdens dyreste.

Og fyren i Sivan videoen har ret i at man har stemmejern der bliver brugt til at åbne en bøtte maling med og så dem der kun kommer i berøring med træ. 

Og jeg bruger skam også bænksliberen til mine stemmejern der fungerer som "alt-mulig-værktøj"

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jo Henrik, men det er jo helt ude i det extreme med den metode, jeg bruger den metode Regmos viser, dog uden roterende slibesten. Min Gamle mester ville rotere i sin grav om jeg brugte en sådan maskine. Det tætteste jeg kommer på den er min store vådsliber.

Jeg har en Tormek, og uden den ville mine stemme/høvljern ikke være ret gode. Der sidder jo en filtskive, som med lidt slibemiddel klarer det sidste.
For mit vedkommende, absolut pengene værd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du bliver simpelthen nødt til at forklare mig, hvorfor er det, at man ikke må slibe med en bænksliber?

/K

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også