Slibning af stemmejern

Hej

Jeg har brug for lidt rådgivning vedr. slibning af stemmejern. Hvad er den bedste metode at slibe på? Med det mener jeg at de skal være superskarpe og nemme at slibe. Jeg havde kigget lidt på en scanslib 150....men er det nok med at slibe på én sten? Skal man ikke slibe på flere forskellige sten for at opnå det bedste resultat?

Hej Jeg har brug for lidt rådgivning vedr.... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Bænksliberen er alt for grov til at gøre noget skarpt. Den kan bruges til at lægge en vinkel og dermed starten på en æg, men der skal de finere metoder til at gøre arbejdet færdigt.

Der er mange forskellige skoler i denne disciplin, og der kan findes mange på youtube.

Jeg kæmper selv med at få skarpe knive med en entydig metode, så det kan være vi mødes senere

mvh


 varmetossen

Og risikoen for at den løber blå på jernet er ret stor, der igen betyder at der skal slibes mindst 3 mm. af jernet før du kommer ind til det hærdede stål igen.

Mine stemmejern er af mærket Staley og er mere end 40 år gamle, og jeg købte dem som brugte, da lærlinge lønnen ikke strakte til så stort et sæt på en gang. Jeg har så også fra det smalleste til det bredeste der kan købes og det er de såkaldte trappe jern, der er længere i stålet.

Skrevet af Håndværkeren på 11-01-2015 20:43

Jo Henrik, men det er jo helt ude i det extreme med den metode, jeg bruger den metode Regmos viser, dog uden roterende slibesten. Min Gamle mester ville rotere i sin grav om jeg brugte en sådan maskine. Det tætteste jeg kommer på den er min store vådsliber.

arh så er den vel heller ikke mere extrem end at skulle købe en vådsliber 

Fyren her bruger feks "almindeligt" våd slibepapir, (som også kan bruges til meget andet) på et gammelt stykke glas der er plant. 

Min erfaring siger at en god carborundum sten kan ødelægges hvis man ikke sliber på hele stenen, så inden man for set sig om, er stenen hul... lidt li'som når der skæres af osten, uden at vende ostekniven hver anden gang   

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er rigtigt det med en kaborundum sten, den kan dog rettes ved at skure den mod et beton gulv.

Min mester kaldte sådan en sten for en hulrøvet indianer.

hvor køber man sådan en, til og slibe vådt med ?
altså sådan en, som han brugte i en af de linkede videoer "den fra silvan videoen"

Mvh Kevin
Annonce

Du kan købe to slags hos Onkel Harald, den billige model til 298,00 kr. søg nr. 8848

eller den dyrere men nok også bedre til 698,00 søg nr. 7171

Hej,

"Bænksliberen er alt for grov til at gøre noget skarpt"
Nu kan man jo få fine sten til bænkslibere - men vi kan godt blive enige om, at slibestenene fra harald skrald er alt for grove.

"Og risikoen for at den løber blå på jernet er ret stor"
Det skydes operatøren ikke maskinen.

Jeg er ikke bleg for at slibe mine stemmejern, som absolut ikke ligger i den billige ende, på min bænksliber.
Til vedligholdelse af skæret bruger jeg en korn 6000 "hånd sten" - men hvis jeg rammer noget i træet, så der ryger en flage af, så er det på bænksliberen og rette af - har ikke tid til at håndslibe 3 mm af en 30 mm bred stemmejern.

/K

Skrevet af KSC på 12-01-2015 20:04
Hej,

Nu kan man jo få fine sten til bænkslibere - men vi kan godt blive enige om, at slibestenene fra harald skrald er alt for grove.

Idet kornstørrelsen er 220 på en Scheppach Tiger 2000 fra HN og

kornstørrelsen på Tormek T4 (og T7) er 220. Begge kan med en justersten, der er tilbehør til begge, ændres til K1000. ........

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også