Indfræsning af el-kabel i gulv med gulvarme

Hej

Som jeg har srevet om i et andet indlæg, er vi ved at lave nyt køkken. I den forbindelse skal vi have lavet en køkkenø. Jeg vil gerne have strøm til køkkenøen, så jeg kan placere en kontakt ind under bordpladen.

Planen var at fræse en rille i gulvet under gulvbræderne, som el-kablet så kunne ligge i. Under gulvbræderne er der beton og derinde et sted ligger gulvvarmen.

I den forbindelse er jeg blevet gjort opmærksom på, at der kan være en risiko for at ramme gulvvarmen. Jeg har fået at vide, at elementerne til gulvvarmen burde ligge 10-14 cm under gulvet, men det er jo ikke til at vide, om de gør det i mit hus. Hvis de nu ligger lige under et tyndt lag beton, så vil man jo kunne komme til at fræse hul hele vejen ned til gulvvarmen, som så vil gå i stykker.

Jeg ved det kan være svært at svare på, når I ikke kan se guvlet, men alligevel: Er der en generel måde, hvorpå jeg kan finde ud af, hvor langt nede gulvvarmen ligger?

Jeg er jo sådan set bare interesseret i, at fræse en lille rille i gulvet, så el-kablet kan ligge lige under gulvbrædderne.

Mvh.

  Ole

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil sige det er højst usandsynligt/besynderligt, hvis nogen har støbt rørene kun 2 cm ned. Det vil give en ringe varmefordeling.

Fræs du bare 2 cm ned...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Elmand har ret...bare nøjes med 10 mm og brug et light kabel, det fylder ikke så meget....gulvvarmen burde ligge længere nede...men lig mærke til burde....
Det er selvfølgelig en god pointe, at rillen ikke behøver at være særlig dyb.

Gulvvarmen virker ret "mild" og giver en god og behagelig varme. Det tyder vel egentlig også på, at gulvvarmen ligger er godt stykke nede.

Jeg ville bare meget gerne være helt sikker, inden jeg fræser løs ;-)

/Ole

Vi kan ikke herfra give dig 100% sikkerhed, der er ofte en lille risiko at tage. En af slangerne kan jo være fæstnet dårlig til rionet i sin tid, så den "svømmer ovenpå" Men hvis du ikke kan mærke tydelige varmestriber, så ligger slangen længere nede.-


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
det bliver svært at hakke ud mellem rillerne ved kun 1 centimeters dybde. ikke at det ikke kan lade sig gøre, men det kommer nok til at tage noget tid
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis man ikke har en sliber m. 2 parallelle klinger der kan justeres i dybde, kan man bruge en med enkelt klinge. Så lægger man et passende bræt under maskinen (gearet) og lader den bestemme retning og dybde. Så kører man igen 5-6 mm fra igen i samme dybde, og en rille mere 5-6 mm fra. Så er det meget let at hakke disse 2 skæl op, hvis de ikke allerede er gået løs. Jo smallere skæl der står tilbage jo lettere er det at holde dybden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis