Daxtor Easy2Setup

Jeg påtænker at købe en del af disse :

http://www.greenline.dk/led-paerer-...ngshojde-p

Jeg ved godt at normalt skal der anvendes varmeisolerende 90gr.  kabel til montering af spots - men disse har jo en seperat tilslutningskasse uden direkte forbindelse til spotten - kan der ikke bruges almindelig installationskabel til tilslutningskabel for denne type ?


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan SB6 jo tolkes på mange måder men:
Spottet kan tages ned, mener jeg at det skal være fleksibelt kabel. Dvs. at jeg normalvis bruger PKAJ 3g1,5 i en 90 graders version. Der er præcis som at arbejde med alm. lampeledning.
Som en lille note, kan jeg oplyse at jeg udskifter skruerne til klemmen omkring kablerne, da de er RET elendige. bruger nogle 3x16mm T10, men jeg sælger også ret mange, så har ikke tid til at stå og fumle med det.
Skrevet af StenKrog på 10-01-2015 18:57
Nu kan SB6 jo tolkes på mange måder men:
Spottet kan tages ned, mener jeg at det skal være fleksibelt kabel. Dvs. at jeg normalvis bruger PKAJ 3g1,5 i en 90 graders version. Der er præcis som at arbejde med alm. lampeledning.

Hmmmm - hvordan laver man installation af spot beregnet til indbygning i isolering med fleksibel tilledning/kabel ? Der er 300 mm isolering ovenover så det må vel være fast installation. Og PKAJ er ikke til fast installation.

En dåse mellem den faste installation og en stump PKAJ virker ulogisk.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

El-materiel skal monteres efter fabrikantens anvisninger.

Her står at der skal bruges min. 70 graders kabel:
http://www.daxtor.dk/images/pdf/brochure%20enkelte%20produkt/Easy%202-Setup_63_mm_GU10.pdf

Skrevet af jenshøj på 10-01-2015 20:23

El-materiel skal monteres efter fabrikantens anvisninger.

Her står at der skal bruges min. 70 graders kabel:
http://www.daxtor.dk/images/pdf/brochure%20enkelte%20produkt/Easy%202-Setup_63_mm_GU10.pdf

Ja, tak for det - alm installationskabel 70gr. er så OK.

Jeg har ingen endnu - derfor havde jeg ikke set installationsvejledningen - for selvfølgelig skal den følges.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 10-01-2015 19:4

Hmmmm - hvordan - -  Og PKAJ er ikke til fast installation.

Det er vist lige netop det også er. Har lige kigget i SB hvor der står at kabel med flerleder må bruges på linie med den leder. Den enleder skal fastgøres. Så det er da oplagt at bruge 3x1,5 pkaj 90 gr. så lærte vi også noget på vores ældre dage

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 10-01-2015 22:12

Det er vist lige netop det også er. Har lige kigget i SB hvor der står at kabel med flerleder må bruges på linie med den leder. Den enleder skal fastgøres. Så det er da oplagt at bruge 3x1,5 pkaj 90 gr. så lærte vi også noget på vores ældre dage

Du har ret. Ja, så lærte vi også noget i går/i dag.

http://www.elviden.dk/bloslashd-lam...egler.html

Affødt af en anden tråd : Klemmerne i spottene er skrueløse " push in " connector hvor man skubber ledningen ind - så husk terminalrør  ved anvendelse af PKAJ . Den type klemmer er beregnet til stiv ledning eller ledninger med terminalrør.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvor har du fra, at de tryk klemmer kun er beregnet til stiv leder? el. flerkåret med terminalrør?

 

PKAJ må bruges på lige fod med alm. installationskabel.

Til Stenkro: Det er jo netop det "os gamle" blev lidt overrasket over. Jeg ved da godt at 10-16- opefter mm2 er flerleder i hver fase, men at PKAJ i fast installation sidestilles med PVIKJ var nyt for mig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af StenKrog på 11-01-2015 12:39

Hvor har du fra, at de tryk klemmer kun er beregnet til stiv leder? el. flerkåret med terminalrør?

Jeg skrev jo netop ikke trykklemmer generelt. Jeg skrev " push in " klemmer. Push in klemmer er den type, der ofte anvendes i brugsgenstande - og også den type, som er tilslutningsklemmerne i Daxtor. Denne type monteres ved at trykke lederen ind i klemmen - og den løsnes ved at dreje og trække samtidigt. Der er ikke mulighed for at åbne klemmen med en skruetrækker som der er på almindelige skrueløse klemmer. Dem hvor du kan løsne ved at stikke en skruetrækker ind og på den måde skabe afstand til at give plads til lederen kan godt monteres med bløde flerkorede  ledninger - det kan push in ikke - der skal en stiv leder til eller terminalrør for at kunne trykke den ind i klemmen.

PKAJ må bruges på lige fod med alm. installationskabel.

Det er så heller ikke helt korrekt. F.eks. må PKAJ ikke indmures eller nedgraves i jord som PVIKJ må. Der er nogle flere undtagelser og betingelser som er nærmere beskrevet i SB.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er ganske alm.fjederklemmer der er på daxtor spotene. tryk ned for at skubbe ledning i, og tryk ned for at løsne
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis