Placering af led spots i nyt køkken

Hej

Vi er ved at få lavet nyt køkken, og skal i den sammenhæng have sat led spots i loftet i vores køkken-alrum. Vi er dog blevet i tvivl om hvor mange der skal være og hvor de skal placeres.

Vi prioriterer symmetri og rette linjer. Umiddelbart forestiller vi os, at køkkenet skal kunne belyses med spots (altså uden pendler). Udover spots i loftet, vil der være en emhætte med indbyggede spots.

Vi forestiller os at der både skal være spots i køkkenet og i loftarealet ved siden af hullet med loft til kip (altså øverst i venstre halvdel på tegningen). Dette stykke vil være en ganglinje, som er ca 5 meter lang.

I spisedelen af rummet, vil der være en loft-pendel over spisebordet.

Vi er i tvivl om følgende:

 - Hvor mange spots bør der være

 - Hvor tæt skal de sidde

 - Hvor skal de placeres i forhold til arbejdsarealer

Rummet er i sin helhed 420 x 825 cm. Køkkendelen er ca 420 x 330 cm.

Spørgsmål gode råd og kommentarer er meget velkomne.

Venlig hilsen

 Ole

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige en ekstra detalje.
Først havde vi tænkt på, at de spots der skal være over arbejdspladsen ved vasken, skulle placeres ca midt over køkkenbordet.
Da bordet er 60 cm dybt, vil det altså betyde 30 cm fra væggen.

Men i et ældre indlæg herinde, læste jeg at det anbefales at der er 55 cm fra væggen, da lyset i så fald, vil have ca samme vinkel mod bordet, som ens syn mod bordet.

Har I nogle kommentarer til dette? I så fald vil de 30 cm jo helt sikkert være for tæt på væggen.

Venlig hilsen
Ole

Hej igen

Vi har selvfølgelig også tænkt lidt selv. Bl.a. med input fra elektrikeren, som er kommet med forslag der desværre ikke lyder til at tage helt højde for lysets påvirkning i rummet.
Spørgsmål som hvor tæt på væggen spotsne skal placeres og hvor stor afstanden imellem dem bør være blev i hvert fald ikke helt klart besvaret.

Derudover har vi så småt overvejet om vi alligevel skal supplere med pendler. Det er noget med, at spots kan få rummet til at virke meget lavt?

Derfor er spørgsmålet om de fx skal være 55 cm eller 30 cm fra væggen ret interessant for os at få styr på :-)
Man kan sige at de helt generelle spørgsmål vi forsøget af finde svar på, er disse tre:
 1) Hvor tæt på væggen? (Det tyder på at 55 cm eller 30 cm vil være det bedste)
 2) Hvor tæt skal de være på hinanden, for at få optimal arbejdsbelysning?
 3) Bør vi alligevel supplere med pendler, for at få bedre lys?


På tegningen herover, har jeg forsøgt at vise hvor vi har tænkt, at vi kunne placere vores spots.

På den "vandrette" led, er der ca 100 cm mellem dem og på den "lodrette" led er der ca 90 cm ellem dem. Og på denne tegning er de placeret 30 cm fra væggen. Det bør måske laves om til 55 cm.

Symmetrien er skabt omkring de spots der hænger over køkkenøen. De hænger midt i rummet på den "lodrette" led. Og den spot der hænger "nederst til venstre", den hænger midt over køleskabet som er ca 150 cm højt.

Det vi er i tvivl om her, er bl.a. om der nu er alt for mange spots i hele rummet og om de spots der er til at give arbejdslys, alligevel hænger for langt fra hinanden.

Hvad siger I? Har I nogle gode råd eller kommentarer?

 

Mvh.

  Ole

Du kan kun være tale om tanke/teoretisk symmetri, omkring 3. række, og kogeø. Det er det samlede indtryk, der giver symmetrien. Både kogeø og de 3 spots er hver for sig en mindre del af helheden. Du ser symmetrien i den fordi du har tænkt sådan, fremmede der kommer ind kan kun fatte den, hvis du forklarer det. Så siger de: nå - jaaa (eller noget i den retning) Det er det samme som en lille skramme i malingen, hvis du opdager den, ser du den hver dag, men andre lægger ikke mærke til noget.

f.eks kommer de 3 - 4 ved spisebordet til at sidde for tæt på kanten op til der hævede loft. Hele den række bør komme midt i gangarealet, som er ca. midt for døren.
De 55 cm fra væg, er for at undgå genskin fra blanke vandrette flader på køkkenbordet. f.eks. opskrifter, I pad o.s.v. Men skal ikke tages alt for bogstaveligt.  Det kan være 60 - 45 cm eller 30 hvis det er uundgåeligt.
Det kan måske medføre at 3 rækker er bedre, så du har 7 + 4 + 4

Eller at der sidder "en gruppe" der specifik lyser på kogeø.
Og husk så nogle op ad trappeløbet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for pointerne ev elmand.

Gode pointer både med reflektering af lys og mine egne subjektive symmetrier 

Jeg har nu forsøgt mig med endnu en tegning. Her har jeg netop sat spotsne op så der er 55 cm fra væggen og så har jeg ændre det til noget lign. 7+4+4, som du  foreslog. Den "midterste" 4'er er mangler dog, da der lige her er et højskab der går op til loftet. Den "nederste" 4'er vil blive placeret i den kasse som emhætten bliver bygget ind i. Så denne spot vil altså være ca 25 cm lavere end alle de andre.

Det ekstra jeg godt kan lide ved denne løsning er, at jeg har fået plads til et spot ved havedøren øverst til højre. I det hjørne har jeg ellers set en risiko for, at der kunne blive for mørkt.

Lysende ved gangarelaet har jeg flyttet lidt ind, så de netop er ca der hvor man vil gå og så har jeg øget afstanden, da disse lamper jo blot skal give lys til rummet - ikke arbejdslys.

Den eneste symmetri jeg har nu, er altså at spotsne er ligeligt fordel inde i køkkenet, med 80 cm på den ene led og 140 cm på den anden led.

Vil de 140 cm på den "lodrette" led give anledning til skygger?

Og ved køkkenøen ser der ud til, at der er fint arbejdslys inde fra køkkenet, men måske vil der være genskær, hvis man sidder med ipad eller lign på barstolene?

Venlig hilsen

  Ole

Annonce

Subjektiv symmetri Et bedre udtryk end min tanke symmetri-
Ved alt indretning må man tage kompromiser. Det lysteknisk perfekte, og billigste i brug er pandelampe til hver familiemedlem, det næstbilligste (og grimmeste) 2 -3 fabriks lysrørsarmaturer i loftet.

Du ønsker spots, symmetri/linier og godt lys. Jeg tror du er ved at have det bedste af de 3 ting.
Du får lidt skygger imellem arbejdspladser, det er en fordel, da det giver et levende lysbillede.

Så må du leve med at Ipads, skal ligge skrå, som de er beregnet til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak igen. Så bliver det nok den løsning vi går efter. Jeg skal bare lige sikre mig, at der ikke ligger spår i vejen ved disse mål :-)

Derudover er planen den, at hele den lange stribe med 8 spots får en kontakt og de 7 inde i køkkenet får en anden kontakt. Begge dele med lysdæmper.

/Ole
Nu har du vel plads under spær og dampspærre. Du må også tage hensyn til din loftsbeklædning, hvis der er linjer i det

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg står i samme situation som dig, i forhold til placeringen af spots over køkken bordplade.

Hvordan fungerede det for dig med en placering på 55 cm fra væg? 

Kommer du til at skygge for dig selv, eller er lyset godt?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også