Placering af udblæsning, Genvex ventilationsanlæg

Jeg er ved at finde ud hvor min udblæsning i det fri placeres bedst.

Vil det være en dårlig idé og placere udblæsningen i den vest-vendte gavl (så tæt under tagudhænget som muligt) med en Ø200 rist (rør er Ø160), jeg tænker specielt på om en kraftigt vestenvind (og regn) som rammer lige ind på gavlen vil kunne skabe problemer? 

Indsugningen bliver placeret på den nordvendte tagflade ca. 7m derfra.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har med mit anlæg lavet en konstruktion, hvor indsugning er i loftet på min carport (integreret carport i huset) om sommeren, og om vinteren er indsugningen inde på loftet.

Årsagen er at om vinteren er udetemperaturen koldere i carporten end på loftet (et par grader eller mere forskel). Da anlægget opvarmer luften det suger ind, med luften det suger ud, så er slutresultatet at den luft der blæses ind, er varmere end hvis jeg tog det ude fra.

Ja det er meget godt med din indsuging, men du giver ikke Preps svar på hvor han skal anbringe udblæsningen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har udblæsning mod vest.
Det dur ikke. da det blæser ind.
det laver tubulens i rørne og det larmer.

regner dog med jeg monter sådan en kontraspjæld i røret

 

 

http://www.vvs-eksperten.dk/ventilation/ventilationsroer-fittings/kontraspjaeld/kontraspjaeld3
Skrevet af Kent A på 15-01-2015 21:25

Jeg har udblæsning mod vest.
Det dur ikke. da det blæser ind.
det laver tubulens i rørne og det larmer.

regner dog med jeg monter sådan en kontraspjæld i røret

Hej Kent,

Har du lyddæmper på udblæsningen?
Hvilken type udblæsning har du - er det en alm. murrist med skrå lameller og net?

Jeg regner med at bruge en alm. Ø200 rist uden lameller, og så lave en form for vindskjold udvendigt, så det ikke kan blæse direkte ind på udblæsningen, men jeg er i tvivl om det vil fungere uden problemer.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Uden at kunne komme med en eller anden teknisk beregning, ville jeg foreslå dig at lave en form for kasse uden på udgangs røret, der så er åben i bunden. Hvis du forestiller dig sådan en kasse med afrundet top kan det faktisk se pænt ud. Jeg lavede noget tilsvarende engang til en udblæsning fra en emhætte, hvor ventilatoren så sad ude i kassen, sjov nok oplevede jeg aldrig at det blæte ind. Kassen skal altså være mindst så lang at der er 25 cm. fra åbningen i bunden til hullet ind i huset.

Skrevet af Preps på 15-01-2015 21:43

Hej Kent,

Har du lyddæmper på udblæsningen?
Hvilken type udblæsning har du - er det en alm. murrist med skrå lameller og net?

Jeg regner med at bruge en alm. Ø200 rist uden lameller, og så lave en form for vindskjold udvendigt, så det ikke kan blæse direkte ind på udblæsningen, men jeg er i tvivl om det vil fungere uden problemer.

 

Jeg har fire lyddæmper til sidde ved selve veksleren. Det er en nilan system jeg har.

Men når det blæser kraftig fra vest laver det tubulens i rørne.

Jeg har rist med skrå lameller og net. jeg regner med jeg montere et vindskjold af jern og male den hvid som træværket.

Så tro jeg det virker. jeg har kørt med mit anlæg i ca 7år. det har virket fint og givet et godt indeklima.

Jeg skal snart til at efter isolere første sal, så de bliver det meste af anlæget pillet ned igen. da jeg har fundet ud af et bedre design af rørføring i forhold til huset fremtidig ombygning.

Så mit råd er at tænke godt over rørføringen at den bliver så kort som mulig. kan få mest mulig isolering rundt om og hele anlægget er mindst i vejen.

 

 

Min udblæsning er sådan en plastic hætte der erstatter en tagsten. Den er placeret på nordlig side af taget.
Det har der aldrig været problemer med.
Den endelige placering af udblæsningen blev i den vestvendte gavl.
Anlægget står kun 1,8m fra gavlen, så det var den absolut nemmeste løsning.

Jeg har ført Ø160 røret ud gennem gavlen og afsluttet med en 90 gr. bøjning. På den måde kan det ikke blæse direkte ind på røret, så må jeg se om det virker efter hensigten.

Mange tak for jeres input.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også