Motorkontrollampe på Opel Astra 1,4i lyser af og til

Morotkontrollampen på min Opel Astra 1,4i -NZ 1992 er begyndt alt lyse af og til. Det er ikke

hele tiden, men især når den er blevet godt varm, eller har stået i tomgang i længere tid.

I går kørte jeg ca. 20 min. på motorvejen, og da jeg drejede fra og holdt i kø, begyndte den at lyse, og den lyste herefter hele tiden indtil jeg ankom til bestemmelsstedet ca. 2-3 km. Da jeg ca. 2,5 time senere  skulle køre hjem 27 km, men ikke på motorvej, lyste den ikke.  Bilen er nysynet den 13 december 2014 og co2 tjekket var ok. Er der nogen der har erfaring med hvad der kan være galt? I struktionsbogen står der "Længere tids kørsel med motorkontrollampen tændt kan betyde beskadigelse af katalysatoren, forøget benzinforbrug og påvirkning af bilens ydelse. Jeg kan ikke mærke noget på ydelsen. Kan det være lamda-sonden der er slidt/bskidt.

Hvordan tjekker man det, hvis man ikke lige skal køre til en mekaniker. 

 


Med venlig hilsen







GBN
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Virker blæseren ved køleren?
Ja, eller en føler.
Blæseren ved køleren har jeg ikke tjekket, men det kan jeg gøre. Det er vist sjælden at den kører eller også har jeg bare ikke lagt mærke til det.
Motorkontrollampen er gul. Med hensyn til tænding, jeg har haft nogle dage på det sidste hvor jeg kunne mærke at motoren satte ud- altså nykkede lidt, ikke vedvarende men kun en gang imellem, men jeg synes ikke at jeg kunne kombinere det med den gule lampe, og i går var der slet ingen problemer.

Med venlig hilsen







GBN
Blæseren har ikke noget med sagen at gøre.

Som sagt, motorstyringen tænder den gule lampe hvis den tror at forbrændingen er dårlig. Der er to muligheder:

Lambda-sonden lyver (defekt) og fortæller motorstryringen noget vrøvl selvom forbrændingen er OK.

Lambda-sonden er OK og forbrændingen er faktisk dårlig. Så er vi tilbage ved tænding og indsprøjtning.

Bent.
Annonce
Det kan være toppunktføleren. De giver lignende symptomer. (gul motorlampe og ikke væsentligt ringere benzinøkonomi) sådan en er typisk ikke dyr.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Yep, toppunktføleren er også et bud.
Men få nu først afklaret det grundlæggende, så kan man arbejde sig baglæns gennem systemet.

Bent.
I dag kørte jeg første 9 km uden af lampen lyste og jeg kiggede på blæseren og den kørte ikke. Herefter hold jeg pause ca. 20 min og kørte derefter ca. 3,5 km uden at lampen lyste. Så lod jeg billen kører i tomgang indtil den gule lampe begyndte at lyse ca. 10-15 min og derefter kiggede jeg i motorrummet for at se om blæseren kørte, men det gjorde den ikke. Herefter slukkede jeg motoren og ventede ca. 20-25 min. Og så kørte jeg hjem ca. 7 km uden at den gule lampe lyste. Så noget tyder på at den skal være meget varm før motorkontrollampen lyser?

Med venlig hilsen







GBN
Kan være føleren i køleren, der ik virker. Var det i min 206.
Hvad er toppunktføleren og hvor sidder den? Det er vel ikke EGR ventilen?

Med venlig hilsen







GBN
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis