Motorkontrollampe på Opel Astra 1,4i lyser af og til

Morotkontrollampen på min Opel Astra 1,4i -NZ 1992 er begyndt alt lyse af og til. Det er ikke

hele tiden, men især når den er blevet godt varm, eller har stået i tomgang i længere tid.

I går kørte jeg ca. 20 min. på motorvejen, og da jeg drejede fra og holdt i kø, begyndte den at lyse, og den lyste herefter hele tiden indtil jeg ankom til bestemmelsstedet ca. 2-3 km. Da jeg ca. 2,5 time senere  skulle køre hjem 27 km, men ikke på motorvej, lyste den ikke.  Bilen er nysynet den 13 december 2014 og co2 tjekket var ok. Er der nogen der har erfaring med hvad der kan være galt? I struktionsbogen står der "Længere tids kørsel med motorkontrollampen tændt kan betyde beskadigelse af katalysatoren, forøget benzinforbrug og påvirkning af bilens ydelse. Jeg kan ikke mærke noget på ydelsen. Kan det være lamda-sonden der er slidt/bskidt.

Hvordan tjekker man det, hvis man ikke lige skal køre til en mekaniker. 

 


Med venlig hilsen







GBN
Morotkontrollampen på min Opel Astra 1,4i -NZ 1992... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg fundet fejlen uden test ved en mekaniker. Jeg var ude for at lokalisere EGR, lambda- sonde og MAP sensor. Lambda-sonden var der ingen tvivl om, men inden jeg fik lokaliseret de andre opdagede jer at der var en lille slange på ca. ø2-3 mm under luftfilteret ved karburatoren som var faldet af. En brun vinkelhætte var mørnet, der var gået et stykke af, men jeg kunne godt
trykke den på plads igen. Så kørte jeg en tur på ca. 15 km og herefter holdt jeg i tomgang ca. 15 min uden at køleblæseren gik i gang og temperaturmåleren stod lige imellem blå område og 90 grader. Så gik jeg ud og trak den tynde slange af imens motoren gik. Der kom et sug og motoren ændrede omdregninger, men kørte videre og efter ca. 1-2 min lyste den gule kontrollampe.
Herefter satte jeg slangen på igen og lampe gik ud.
Hvad hedder sådan en slange, der er en vinkel hætte i begge ender, jeg synes ikke jeg kan finde den hos T-hansen eller Refako på netter?

Med venlig hilsen







GBN
Det lyder som slangen til krumtapudluftningen.

Bent.

Her er slangen som her er faldet af studsen, og som bevirkede at motorkontrollampen lyste gult. Men nu kører den igen med den eksisterende slange, så håber jeg den bliver på.

Mange tak for hjælpen for alle indlæg.


Med venlig hilsen







GBN
Jeg synes, når du nu har sparet en mekker, at du sku købe en ny hos Opel. Glem Thansen. Men et godt råd er, at kigge alle slanger på bilen efter. Især den til udluft af tank i bagskærmen

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis