Nye rustikke hanebånd

Ifm med en 1 sal skal jeg mine spær skiftes til hanebåndsspær. Går ud fra at nye hanebåndsspær er "nyt" træ, og dermed har hanebånet ikke den gamle rustikke stil. 

Er der nogen gode ideer til at opnår det rustikke look på nye spær.

Jeg synes dette look at fedt;

Og er ikke så vild med dette:

 

Ifm med en 1 sal skal jeg mine spær skiftes til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, jeg faldt også over den side. De har gode ting.

Skrevet af Koluda på 07-01-2015 20:02
Ja, hos din lokale trælast ogå.

Dem du ser der, er standard 6x6" tømmer, som bare er anvendt som hanebånd.

 

Hej Koluda, 

Har lige snakket med min normal tømrer. Han siger at hvis jeg vil erstatte mine gitterspær med nye hanebåndspær, så bliver man nødt til at indække selve hanebånet i gips, for at dække for nogle grimme synelige beslag som sidder på hanebånet.

Er det korrekt?

 

 

Man er ikke NØDT til det. Man kan hvad man vil (næsten). Men ja, nye spær trykkes sammen med plader, og de er ikke så pæne. Men hvis du forer nok på indvendigt, så vil de ikke længere være synlige, og så kan du slippe for at dække hanebåndene ind i gips.

Skrevet af NikolajBo på 13-01-2015 14:44

Man er ikke NØDT til det. Man kan hvad man vil (næsten). Men ja, nye spær trykkes sammen med plader, og de er ikke så pæne. Men hvis du forer nok på indvendigt, så vil de ikke længere være synlige, og så kan du slippe for at dække hanebåndene ind i gips.

 

Er det svært / tidskrævende?

Alternativet med inddækning i gips, spartel, male tager jo også noget tid

 

 

Skrevet af Thomas78 på 13-01-2015 14:54

Er det svært / tidskrævende?

Alternativet med inddækning i gips, spartel, male tager jo også noget tid

Svært, nej. Tidskrævende, det afhænger af størrelsen på projektet, dit værktøj, og dine evner som handymand. Når man laver en tagkonstruktion er det meget normalt at man sætter dampspærre på indersiden af spærrene, og derefter krydsforskaller med 50*50(45*45)mm lægter. Det ekstra lag isoleres med 45mm isolering, og så trækker man installationer i det så man undgår at bryde dampspærren. Det lag kan man i princippet lave så tykt som man ønsker, og dermed rykker dit færdige loft længere ind på hanebåndene.

 

 

Annonce

En anden løsning kunne vel også være at finde noget gammel rustik tømmer, udhulle det, og montere det på de eksisterende hanebånd.

Som kaw beskriver længere oppe.

 

Skrevet af NikolajBo på 13-01-2015 15:15

Svært, nej. Tidskrævende, det afhænger af størrelsen på projektet, dit værktøj, og dine evner som handymand. Når man laver en tagkonstruktion er det meget normalt at man sætter dampspærre på indersiden af spærrene, og derefter krydsforskaller med 50*50(45*45)mm lægter. Det ekstra lag isoleres med 45mm isolering, og så trækker man installationer i det så man undgår at bryde dampspærren. Det lag kan man i princippet lave så tykt som man ønsker, og dermed rykker dit færdige loft længere ind på hanebåndene.

 

 

 


Er det den løsning som er brugt her?

http://www.kravn.dk/Klostervej72_2010overetage.htm

 

 

Skrevet af Thomas78 på 15-01-2015 16:11


Er det den løsning som er brugt her?

http://www.kravn.dk/Klostervej72_2010overetage.htm

Njaa, i det projekt har de sat spærtræ på siderne af de gamle spær for at oprette de kommende skråvægge.

Den løsning jeg beskrev kan du se her: http://membran-erfa.dk/sites/default/files/figur05.png

Det indvendige lag er installationslaget udført med lægter. Mellem lægterne og spæret kan man tilføje ekstra spærtræ. Jeg kan tegne det hvis det ikke giver så meget mening.

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også