Placering af stikkontakter i køkken

Hej

Jeg er ved og lave køkken og vil gerne have stikkontakter til emhætte og spots placeret over køkken skabet.

Mit spørgesmål er så, hvor højt oppe skal stikkontakterne placeres? der er lidt over 260 cm fra gulv til loft.

Mit bud vil være at stikkontakterne skal være placeret 240 cm fra gulv. Jeg er kommet frem til dette så ledes: fra gulv til køkkøn bord så er der ca. 90 cm fra køkken bord til bunden af over skab er der ca. 60 cm, køkken skabene er 80 cm høje. 90+60+80= 230

Det vil sige at der vil være 230 cm fra gulv til torpen af over skab, og stikkontakterne kan placeres ca. 10 cm over, køkken overskab som giver 240 cm. over gulv.

 

Kan nogen bekræfte om det lyder rigtigt?

 

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg måler 208 cm til overkant af overskab/højskab   90 + 48 + 70  De 90 cm til overkant bordplade er inclusiv 15 cm sokkel. Jeg mener det er meget almindeligt.

Jeg har lige kigget på KVIK prisliste. Der har de nogen der hedder x large. Det betyder at underskabe er 10 cm højere. Nemlig 80 cm.  (lavere sokkel)

De sælger højskabe med højde 192 (som min) og Højde 208 cm samt 224 cm. Alle skal så være + sokkel eller ben.

Du skal se på jeres egen højde før i vælger højde på bordplade. Hvis den der står mest i køkkenet er under 170 cm i højden, skal man tænke sig noget om, hvis man vil hæve bordhøjde over 90cm.

For 20-30 år siden var 85 cm højde almindelig, men idag er det 90-95 cm der er mest brugt.

Hvis man vælger almindelige skabe, skal stikk. - udtag placeres i højde til underkant 215 cm

Vælger man Xlarge fra KVIK f.eks. 230 cm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Ninjaman på 06-01-2015 20:22
Så jeg gå ude fra at hvis de blev placere i 240 cm højde så vil det være passende?

Placer dem ca. 5 cm til underkant over dine overskabe. Mine sidder ca. 5 cm over overskabene til underkant af lampesteder og det er fint - de ses ikke - men jeg er heller ikke så høj

Så som elmand nævner - pas på bordhøjden - vores er 85 cm - valgt fordi vi altså begge to " kun " er lidt over 170 cm høje. Den kan altid hæves lidt hvis nye ejere er højere ( hvad statistikken siger at de er )

Kogesektionen er så yderligere 10 cm lavere - det har vi ikke fortrudt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du skal vælge hvad type køkkenskabe du skal have, og så + 5 cm De skal ikke sidde og glo oppe midt på væggen.

Det med kogesektion lavere har jeg set et par steder. Det er genialt, i forhold til arbejdshøjde .  man skal jo altid tænke på at det er + gryde højde (eller pande)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Tak for hjælpen, så tror jeg at har fod på det igen. Jeg har lige målt og tegnet alle køkkenskabene, og ca. 240 cm til over kanten af stikkontakten så vil det passe ind i mit set op.
Nå ja 230 til underkant, = (næsten) 240 til overkant OK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis