Overløb og ventilation til faskine

Vi har købt et hus hvor der ikke var ordentlig afvanding på en karnap. Vi har fået etableret tagrende på karnappen, sat en regnvandstønde op, og jeg har gravet pvcrør ned og lavet en midlertidig løsning med en 40 cm dyb grøft til det vand som regnvandstønden ikke kan opsamle. Vandet siver ned i løbet af et par dage på denne årstid, hvilket jeg synes er ganske fornuftigt. 

Men jeg vil gerne have en lidt mere elegant løsning, så jeg har derfor købt en sandfangsbrønd og en 192 liters plastkassette til nedgravning. Men jorden er rimelig lerholdig her, så selvom jeg kun skal afvande ca. 10 kvadratmeter tag, så har jeg lavet et bed der er lidt lavere en niveauet i resten af haven, hvor i jeg vil føre et overløb fra faskinen op, så jeg ikke risikere at vandet løber tilbage og op i tagrenderne.

Er der  nogen som har et godt råd til hvad jeg skal bruge af rør til sådan et overløb, og hvordan forhindrer jeg at der ryger jord og skidt ned i faskinen?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at lave en lille oversigts tegning over hvor karnappen/huset er, bed og hvor du havde tænkt dig det skulle ligge og nedløbet. med afstand fra nedløb til bed også.
Det gør det hele lidt nemmere.

Hilsen Martin

Der skal filt rundt om faskinen. hvilken slags faskine har du købt? wavin?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin

Tak fordi du vil bruge tid på at læse mit opslag. 
Jeg har købt den blå Wavin Regnvandskasette der kan tage 192 liter. Og jeg har også købt geotextil til at smide rundt om den.

Min bekymring for jord og skidt i faskinen er ovre ved beddet og overløbet. Jeg har overvejet at sætte en in-situ kobling på nede i faksinen og fører et rør op, men jeg kan ikke finde en in-situ under 110 mm, og jeg tænker jo større røret er jo mere skidt kan der komme ned. Så jeg tænker et lidt smallere rør med en hætte på... men jeg kan ikke rigtigt finde noget i den retning.

Jeg har overvejet at sætte en hane til en regnvandstønde på, og så køble et stump haveslange på som jeg fører op til terræn, og lader vandslangen løbe 20-30 over terræn. Men er det en holdbar løsning?

Skitse

 

den sandfangsbrønd du har, forhindre jo netop at din faskine stopper til med sand/jord, hvis blade er et problem kan du jko sætte en si i afløbshullet oppe i tagrenden
Måske du på en eller anden måde kan montere noget fiberdug over mundingen på udløbet? Måske med et spændebånd, så det kan udskiftes.
Skrevet af mfrost på 07-01-2015 11:25
den sandfangsbrønd du har, forhindre jo netop at din faskine stopper til med sand/jord, hvis blade er et problem kan du jko sætte en si i afløbshullet oppe i tagrenden

 

Hej mfrost


Tak for dit svar. Det er ikke så meget snavs og skidt oppe fra tagrenden jeg er bekymret for, da der netop er en sandfangsbrønd på før faskinen. 

Men, jeg vil lave ventilation/overløb ovre på faskinen, og det er den detaljer jeg søger hjælp til.

 

 

Annonce
Skrevet af JohnnyW på 07-01-2015 13:02
Måske du på en eller anden måde kan montere noget fiberdug over mundingen på udløbet? Måske med et spændebånd, så det kan udskiftes.

 

Tak for ideen. Det vil jeg overveje

Men jeg vil stadigvæk høre om der er andre løsningsforslag. 

 

Hvordan endte det her? Fik du lavet en fornuftig løsning?

BS9000 skrev den 24-04-2018 17:51:34

Hvordan endte det her? Fik du lavet en fornuftig løsning?

 Ja jeg endte med at lave det som tegningen ovenfor med afløb, brønd og faskine med ventillation/overløb. Det blev en ganske fornuftig løsning der kunne håndtere vandet fra det relativt begrænsede tagareal.

Desværre valgte kommunen at separatkloakere området sidste år, så løsningen blev overflødig, da der alligevel skulle trækkes nye kloakker.

Det betød på positivsiden at jeg fik gravet faskinen op, og fik set hvor meget skidt der havde samlet sig i den, og det var ikke meget.

Okay, men hvordan lavede du udluftningen / overløbet uden der kom skidt ned? Geodug? Og hvordan satte du udluftningen fast i den blå kasse fra Wavin? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis