Jernbjælke + hjælpestrøer/bjælkesko

Jeg skal til at lægge nyt gulv i mit køkken, har fjernet det gamle da det var noget værre klamp (renovering for 10 år siden udført af håndværker ... suk!). Eneste gulv som fungerer er i entreen, men det er selvfølgelig også lagt af fornuftige folk for knap 90 år siden...

Jeg kommer til at opsætte hjælpebjælker+strøer mellem mine bærende bjælker da afstanden er cc = 900mm. En af bjælkerne er en jernbjælke (I-jern 200x100mm) hvor sætter jeg hjælpebjælker på den?

De andre bjælker er af træ (samme dimension) så det bliver jo bare bjælkesko.

Jeg regner med at strø op oven på bjælkerne (på langs) plus hjælpebjælkerne (på tværs), ellers bliver det vist aldrig lige. Og så smide et lag stenuld oven på lerindskudet mellem de nye strøer, så krydsfiner og til sidst gulv. Det er en lejlighed på 3 sal.

Giver det mening?

Ligner lidt http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/96920 men så bare lige med jernbjælken i midten. Jernbjælken er den ved faldstammen.

/R

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej rusalu.
Jeg står i det samme problem, fandt dit indlæg og kan ikke se nogle svar.
Jeg har en murermestervilla 1930 med kombineret træstrører og i jern. Midten af huset er med I jern. Jeg har cc 900 mm
Hvorledes udføres hjælpestrøer og hvordan klodses op niveauleres ?

Christian37

Velkommen på LDS
Hvorfor i det hele taget bruge hjælpe strøer, det du har nu holdt hos dig i 87 år så hvis du laver noget lignende så må det være godt. I mit gamle hus fra 1916 er der ca. 110 -115 cm cc afstand. Der er sømmet 22 mm høvlet og pløjede gulvbrædder i 1984 direkte på, på vores 1. sal. Det giver ingen problemer med at det fjedrer eller andet. Skulle jag lave det nu havde jeg nok brugt skruer, da søm han kravle lidt ud og det derfor kan knirke lidt.
Men hvis du skal have et tyndere gulv så skal der måske bruges nogle strøer. Jeg ville ikke bruge bjælkesko, i sådan tilfælde. Det er lige så fint at sømme/skrue nogle små lodret stykker/stumper på bjælkesiden og så skrue hjælpe strøer ind på disse, samt en skrue skråt ind bjælke.

Så nivelering kommer til at  foregå med selve hjælpestrøer, og gulvet kommer så måske ikke til at hvile på andet de fleste steder.
Ved jernbjælken laver du de lodrette så de lige præcis passer ind imellem flanger (husk lidt skrå facon) Så skal du bare bore et eller 2 små 5 mm huller igennem kroppen på jernbjælke for hver, så der kan komme et par skruer til at holde stumpen på plads. Hjælpestrøer kan fint sidde lige over for hinanden, men med de små lodrette må den ene sidde til venstre for og den anden til højre for at kunne skrue dem fast for hinanden.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan se det skal oprettes med det kalder flangetræ (se foto )
Hele gulvet skal oprettes også på de områder med træbjælker.
Men pga min ide om ask eller Ege planker vil der pga cc på 900 skulle 28-30mm tykke planker op.
De er lidt peberet og åbenbart også lidt på grænsen med gulvvarme. og hvis jeg f.eks skal ud i 22mm skal jeg lave hjælpestrøer. 8mm fra og til, ved jeg ikke om betyder noget.

Mens se foto fra kælderen, der kan man skimte de flangetræ. Så hvordan får jeg lasket oven på fra toppen! Der er måske 15/20mm gods i bredden
Hvis jeg skal udlægge gulvvarmen med f.eks 16mm pex ned cc 200mm mellem dem
Tænkte jeg det skulle ned i niveau.
Men lige meget hvad jeg gør har jeg problemet med det flangetræ som åbenbart pga mit kælderloft ikke bare lige skiftes. Skal jeg bare laske ud på flangetræet ?
Det ser ud til hele dækket med rørpuds i kælderloftet mv skal ned hvis jeg skal have nyt træ derind

Se foto fra 1 salen hvor jeg kæmpede med 10/15 mm bredde på flangetræet og skulle lave en lille spinkel listen til at skrue gulvet fast i..

Christian37

Hej
Jeg endte med at brug en lidt alternativ løsning nemlig afstandsklodser (Knudsen Kilen) og et laser vaterpas og alm langt vatterpas. Se billeder. først fandt jeg det sted der var lavest og fyldte op med klodster til det flugtede med laseren. Gjorde sådan ca hver 30 cm og så på med vatterpasset mellem de to og så fylde om med kiler til det passede i højden. og så lige et skud med klammepistolen (søm gik igennem). Det blev mega lige og super stabilt så jeg er meget tilfreds med løsningen. Desuden ver det ikke så svært, men uden klammepistolen tog det lang tid. Smider lige et par billeder. Tilsidst kom der 30 mm fyrgulv ovenpå som undergulv, sat i med skruer, og noget pænt flydende gulv oven på. 

Wow.. det må alligevel have taget lang tid med alle de kiler.
Da jeg selv rettede mit gulv op, satte jeg en en snor på tværs over bjælken i den højde, som det skulle rettes op til. Dernæst målte jeg afstanden fra snor til bjælke for hver halve meter, og og afsatte disse mål på en reglar. Så er det bare at save af reglaren, så har man en "kile" som bare skal skrues i bjælken. Alt efter hvor meget der skal rettes op, kunne jeg let få 4-5 kiler ud af en reglar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis