Isolering af stald som gildesal eller ej?

Hej

Jeg skal til at istandsætte en muret stald-bygning om til gildesal hvilket jeg skrev et indlæg om her:

https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/197045

Jeg er dog blevet i tvivl om, hvorvidt det giver mening og vil gerne lige høre jeres andres meninger :-)

Stalden er i dag med et gammelt ujævnt gulv som ofte er fugtigt og meget grimme (massive) indevægge med grimme mursten. Loftet er støbt med hvælvinger og kan ikke rigtigt isoleres.

Planen var at brække gulv op, og isolere med 300cm isolering og støbe. Jeg ville også opbygge forsatsvægge med isolering på alle vægge og sætte termovinduer foran de gamle staldvinduer og udskifte de gamle masive træ stalddøre med isolerede facadedøre.

Det er jo en lækker løsning, men også en besværlig og dyr omgang for et rum som 99% af tiden vil stå uopvarmet og blive brugt til opbevaring og gammel l...rt. :-) Jeg skal i bedste fald bruge det til én fest om året.

Derfor har jeg overvejet om jeg blot skulle brække gulv op, støbe nyt (med intet eller mindre isolering), pudse indevægge op (altså uden isolering) og lave de gamle vinduer og døre blive.

En billig og nem løsning for at få rummet pænere, men jeg er i tvivl om jeg vil fortryde ikke at isolerere. Hvad er jeres erfaringer? Giver det mening at bruge meget krudt på at isolerere en stald som alligevel meget sjældent vil blive opvarmet?

Mht. til gulv, hvordan undgå man at det bliver fugtigt? Er ikke sikker på at jeg kan grave tilstrækkelig ud til nok isolering. Jeg vil gerne have klinker på, men kan de hæfte hvis der stadig kommer fugt på gulvet?

Håber I vil komme med jeres meninger :-)

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er én gang om året, ville jeg bare lave nyt gulv uden isolering, men med fugtspærre og så pudse væggene op, og så varme op med gas de gange det skal bruges, det andet er da overkill..

Men igen, du kan jo også isolere gulv, og støbe, så er det da isoleret hvis du ombestemmer dig senere.. Lige meget hvad ville jeg ikke isolere væggene nu

Mvh

Morten

Man laver et Kapillarbrydende lag nedenunder, så som styrolit, leca eller småsten. Bare noget fugten ikke kan trække igennem
Ovenpå det har jeg så brugt radonspærre, det er dejligt tykt, og så holder det betonen på plads, når man støber, så det ikke render ned imellem.

Mvh

Morten

Jeg blev oplyst af en anden at styrolit skal være min 200cm for at virke kabillarbryende. Kan det gøre mindre med leco eller småsten? Frygter lidt at soklen ikke stikker så dybt

Ja det er også korrekt med styrolit 😊 Jeg kender ikke lag tykkelse på andre metoder, men mon ikke en af de andre herinde kan 😊 Var det mig havde jeg i dit tilfælde nok bare lagt et lag sand, og så radon spærre og nøjes med det 😉

Mvh

Morten

Annonce
Ok. Tak for de gode råd :-)
Hov forresten. Vil det være muligt at lægge fliser/klinker, når der er risíko for fugt på gulvet?
Alternativt gulvmaling? Men vil det hæfte hvis det bliver fugtigt?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis