Kan denne ventil skiftes til termostat?

Hej alle,

Mine radiatorerne er enten meget varme eller kolde. Selv det mindste drej på "knappen" og der går ikke længe før hele radiatoren er varm.

Ved nogen her om ventilen/termostaten på billedet kan skiftes? Der er en varmeskab hvor jeg kan slukke for varmen (antager jeg?), men er det noget jeg selv skal kaste mig ud i?

Jeg bor til leje, men jeg ville ikke have noget imod at smide et par termostater på hvis det kom til at virke, men det skal selvfølgelig ikke være for dyrt. Tror ikke min udlejer er interesseret lige pt.

Jeg kan godt finde ud af at bruge mine hænder, men har ikke rodet med radiatorer før.

Tak på forhånd for svar :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lav-det-selv.

Som du beskriver din opgave og ud fra billedet, skal du skifte hele ventilen og kan derfor ikke nøjes med termostatdelen. Yderligere ser det ud som om ventilen sidder på returen, hvilket betyder at du skal bruge en returventil.

fase

Hej.

Og det betyder også at du har fjernvarme. Det kan så være direkte eller via varmeveksler. Er det direkte må man ikke røre ved det selv. Under alle omstændigheder skal vandet af anlægget for at skifte ventil, og det kan godt medføre noget bøvl når anlægget skal sættes i gang igen med udluftning hos alle beboere.

mvh

varmetossen

Tak for jeres svar.

"Yderligere ser det ud som om ventilen sidder på returen, hvilket betyder at du skal bruge en returventil."

Ventilen sidder ikke på retur, den bliver varm der først. Udluftningen sidder også i den anden ende af radiatoren. Både ind og ud sidder i bunden, hvilket måske er lidt underligt?

"Er det direkte må man ikke røre ved det selv"

Så selv om jeg har en "hane" til varmen ind, er det ikke sikkert jeg må dreje på den?

Jeg tænker at det burde være rimlig simpelt at udskifte T stykket, hvad kan gå galt? Undskyld hvis det er dumme spørgsmål :-)

når det er direkte fjernvarme, hører det under autoriseret VVS arbejde. Så hvad kan der ske:

(Det værste der kan ske er at man bliver skudt, hængt og får livstid)

Spøg til side Man kan blive skoldet, lave vandskader og så videre, hvis man ikke får lukket korrekt. Men det ser ud som om der kan lukkes seperat til din lejlighed, det er ihvertfald første betingelse, at du har styr på det. Desuden risikerer du at få en masse sort vand ud på gulvet, hvis du ikke kan aftappe vandet fra anlæget via en slange, ved måleren  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis