Timber Crock - Nem måde at skære stammer på.

Hej.

I declaire this workshop open !!!

Jeg har længe funderet over en nemmere måde at skære stammer på, og traf så i ferien denne løsning, der kom til live i formiddags:

Den fungerer rigtig godt. Pladen der holder stammen er lige justeret til en mindre vinkel, og nu holder den de stammer jeg har på måske 30 - 40 cm helt stabilt.

Den er mere end dobbelt så hurtig at arbejde med end savbukken.

Det var min tanke at lave den sammenfoldelig, men det ku jeg så ikke lige overskue.

Nu sku det bare være


 varmetossen

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den ser fin ud, men for mig der ikke er den hurtigste knallert på havnen, bliver du nød til at forklare hvad der holder stammen oppe?

Jeg kan lure at stammen ligger i "gaflerne" men vægstangs princippet fortæller mig at den burde vælte ned, så med mindre at naturlovene er sat ud af kraft på din matrikel, så bliver du nød til at tekste det for mig   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej.

Just præcis. Det er bl.a den der gør den så nem at arbejde med.

Og det er kun den lille plade der er sliddel. Den mister nok sin skarpe kant til modholdet med tiden, men så kan den vel files et par gange og så laver man bare en ny.

mvh


 varmetossen

Damn! jeg troede lige at Klaus havde opfundet en naturlovsophæver 

Det tænkte jeg nok, men den må da være bukket i en vinkel(en læbe), for eller vil den da ha' nemt ved at falde ud ? Eller er gaflerne nok til at presse stammen ind på plads hele tiden, når du sætter kædesaven på ?

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej.

Desværre måtte jeg holde mig til fysikkens love og regler. Det er bare et stykke blødt jern, bukket i ca. 80 graders vinkel og så er der skåret tænder i. Opstanderen er 30 x 50 mm firkantrør og så er 'holderen' tilpasset så den får en vinkel så den bider mest muligt.

Kan godt tage lidt detaljer i morgen.

mvh


 varmetossen

Annonce

Da jeg arbejde med træ, sammen med min ven, der var skovarbejder, startede vi med alle mulige dimser, opstablings rammer, savbukke og andre smarte metoder. Det var træls at saven hele tiden skulle lægges væk, og startes op igen.

Til slut savede vi direkte ind i stakken med stammer. Der var ikke noget der skulle løftes, og det var kun den nederste der ikke kunne saves helt igennem. 3-4  træk ned igennem med saven vikelret ind i stakken. Så kunne saven hvile, medens man fjernede eller flækkede de afkortede stykker.

Jeg kører på fjernvarme nu, men min ven saver meget træ endnu, og han har i 40 år ikke fundet en lettere metode.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Det gjorde jeg også til at begynde med på stakken, men denne her, synes jeg, er nemmere i brug. Jeg sætter en stamme i, starter saven og skærer, stiller saven på jorden i tomgang, sætter en stamme op osv.

Og det er en bedre arbejdsstilling for min ryg!

Og den kan komme med i skoven så jeg er fri for alt det savsmuld herhjemme

mvh


 varmetossen

Hvordan løfter du en 40 cm x 3 meter stamme op i aggregatet?
Men helt enig, det er møgirriterende med en traditionel savbuk.
Jeg har nogle gange brugt traktorens lift på samme måde, men det er jo også lidt omstændelig.
Men ellers den med at skære ned igennem hele bunken virker glimrende, men er satans hårdt for ryggen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Ja, det skal i håndterlige længder, det må man så skære i stakken. Nu jeg har brugt denne her i eftermiddags, vil jeg foretrække at bruge den til opskæringen til triller. Den kan sagtens laves til at klare 3m længder og så kan man være to til at løfte.

Denne kan klare de 2m stammer jeg kan løfte. Til større opgaver skal 'benene' være kraftigere.

Skal der laves flere, bliver det hele nok 30 x 50 x 1 mm firkantrør. Det tror jeg kan magte det man kan smide i den uden problemer.

mvh


 varmetossen

Flot arbejde Klaus.

Personligt starter jeg også den store sav op med et 70 cm sværd og tager nogle dyk i stakken. Det er den langt hurtigste metode. Og man skal alligevel ned i knæ for at samle op og smide i hjulbøren, ligegyldigt hvilken metode man bruger.

Bukken eller noget lignende kan faktisk købes i forskellige udgaver til næsten ingen penge for dem der ikke magter metalarbejdet. Her er eks. en lidt anderledes udgave  http://www.legrej.dk/tilbehoer/savbuk/. Se også linket der ligger på hvordan den bruges. Uden og kende/have prøvet omtalte model, kunne jeg godt frygte den vil være knap så velegnet til fyrigssklare stammer uden bark eller med løst bark.  

PST. Det er vist en utrolig ringe sav fyren står med i videoen. En ordentelig en af slagsen synker hurtigere i birk end en kniv i stuevarmt smør.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også