Oliere sæbebehandlet bord

Hey derude

Jeg står i det problem at jeg har købt et sæbebehandlet egetræsbord brugt, og så vil kæresten sq have det olieret i stedet for.

Hmm, hvordan klare man lige sådan en bette en ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så må kæresten ud og finde sig et olieret bord, for at ændre på et sæbe behandlet bord til et olieret er der langt.

Så beder du hende bare om at kaste olie ud over bordet, men husk lige at sige til hende at der så ikke kan stå noget på bordet rigtigt længe 

Selvfølgelig kan du ændre det, det kræver såmænd bare at du sliber bordet totalt i bund og starter forfra... så man må da håbe at det er et massivt bord

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er dog mindst 2 mm. du skal slibe af, og har du kun håndslibe papir er der som jeg skrev langt. For får du ikke al sæben fjernet, vil der blive pletter de steder hvor resterne sidder.

Ja der er jeg nu ikke nær så pessimistisk.

Afvaskning med salmiakspiritus, derefter et par gange med trærens og så en let håndslibning for at fjerne de rejste fibre. Så ville jeg være frisk på at oliere pladen.

Hvis du renser med salmiak spiritus, så gør det uden dørs, selvom du fortynder det er det strenge at trække vejret i sådan et rum. Kæresten vil sikkert mene at "her dufter rent"

En fidus jeg brugte som ung, når kæresten kom på besøg, så havde jeg dryppet lidt salmiak spiritus i hjørnerne af rummene. Så sagde hun altid, her dufter dejligt rent.

Annonce
Et par gange trærens, og en let slibning med et stykke håndpapir, så vil det som Lars ON være klar til af modtage noget olie, det havde været værre hvis du havde ønsket det lakeret, for så skulle du være sikker på af alt sæben er væk, da lakken skal ha ordenlig vedhæftning.
Du må ikke rengøre det med salmiak spiritus! Ammoniak gør egetræ brunt..

/K

Skrevet af KSC på 05-01-2015 18:05
Du må ikke rengøre det med salmiak spiritus! Ammoniak gør egetræ brunt..

Det er da rigtigt, det kan jeg da huske fra min tid som arbejds dreng hos en møbelsnedker. Når der blev lavet egetræs møbler der skulle have den mørke lød, blev møblet sat ind i en kasse  og der blev sat små skåle med salmiakspiritus ind på gulvet. Efter en uge havde det fået den flotte glød.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis