Indbygningsspots kabler JORD

Hej 

Jeg har kig på denne pære, men er i tvivl om det er nødvendigt med jordkabel til indbygningspots eller kan jeg nøjse med det blå og brune kabel?

http://www.el-grossisten.com/pi/LED_Spot_m_4W_p%C3%A6rer_36_Rund_Hvid_63mm__13679_1978.aspx

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det fremgår ikke af den dokumentation der er på det link du giver. Men tilsyneladende er boksen helt i plast, og dermed kan den være dobbelt isoleret. Så kræves der ikke jordledning, og der er så heller ikke klemme til jordleder. Men der står den har 5 klemmer, så man kan føre 3 tændinger videre, så er kl. 4 Nul og Kl. 5 måske jord. Så det er usikker

Mærket for dobb.isolering er  2 firkanter inden i hinanden


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kabel du henviser til Jakob er jo netop 3x1,5mm2 m. jord ? ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej

Ja jeg har også lige rettet lidt i mit indlæg, det gik vist for stærkt første gang.

Undskyld.

Mvh Jakob

Hej Mange tak for svarene.

Jeg tror den er af plastik, men Lauritsen06, hvorfor vil du vælge et kabel med Jord, når du skriver jeg kan nøjes med 2 leder kabel?

og hvad mener du med sløjfe den i spotten?

Samt jeg har lidt svært ved at se hvad dette betyder: 3x1,5mm² - pr. m ved kabelet. Hvor mange Meter får jeg.

Samt det brune kabel er fase og det blå er nul, hvilket kabel er tændingen af disse to
Annonce

Hej

Hvor mange skal du montere i dit loft?
Jeg har altid personligt jordlederen med rundt i installationen. Så er man jo bedre beskyttet hvis der sker noget med kablet mellem spottene.

At "sløjfe" betyder at (jord)lederen ikke benyttes men bare bliver ført videre i en klemme beregnet dertil.

Samt jeg har lidt svært ved at se hvad dette betyder: 3x1,5mm² - pr. m ved kabelet. Hvor mange Meter får jeg.


Du får en meter kabel, med 3 ledere(brun,blå & gulgrøn) med et tværsnit på 1,5mm²

Mvh Jakob

Det er fasen man kalder tændledning,
Når man skriver 3x1,5mm2 betyder det at der er 3 ledninger og hver er 1,5mm2
Skriver vi så 3x1,5mm2 m.j. betyder det at det er med jordledning. Altså at den ene leder af de 3 er gul/grøn OG MÅ IKKE BRUGES TIL ANDET END JORDFOBINDELSE. Undskyld jeg råber men det er vigtigt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man tak for svaret, jeg har vedhæftet et billed af tilslutningerne, men jeg tænker på om det er nødvendigt at føre den blå og Brune ledning til begge spots, kan man ikke nøjes med den brune der er fase?

 

 

NEJ

Og hvorfor har du glemt jordledning til lampestikprop.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fordi vores lampestikprop ikke er tre benet, den er kun to så kan ikke føre jord videre end i proppen. Skal jeg så helt undlade jord?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis