Indbygningsspots kabler JORD

Hej 

Jeg har kig på denne pære, men er i tvivl om det er nødvendigt med jordkabel til indbygningspots eller kan jeg nøjse med det blå og brune kabel?

http://www.el-grossisten.com/pi/LED_Spot_m_4W_p%C3%A6rer_36_Rund_Hvid_63mm__13679_1978.aspx

 

Hej  Jeg har kig på denne pære, men er i tvivl... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jordledning har ikke nogen effekt, hvis den ikke er ført igennem. Men lampestik du henviste til i en anden tråd var med jord. Hvis lamperne er dobb. isoleret kræver de ikke jord. Men vi ved jo endnu ikke hvor du vil montere dem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
http://www.el-grossisten.com/pi/LED_Spot_m_4W_pærer_36_Rund_Hvid_63mm__13679_1978.aspx

Er den lampe jeg henviser til, ved ikke helt om den er dobbelt isoleret kan du se det?

Skal man bruge jord og hvad sikre den imod?

Er det tophemmelig hvor spots skal monteres henne ? ? g hvor gammel er jeres hus. Begge dele kan have betydning for svaret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Aha har overset du har efterspurgt det hehe.

Det er på loftet i vores soveværelse, huset er fra 1981

I huse som er opført før 1972 kan man undlade jordledning hvis der er hpfi relæ.
Jordforbindelse gør at hpfi relæ slår fra hvis der kommer overgang i lamperne, uden at du får stød.
Er der ingen jordforbindelse, kan du få stød ved overgang på lamper, men HPFI relæ slår fra før du tager skade af det.
Der er meget ringe chancer for overgang i lamper i det tørre lokale, og der er meget ringe chance for at du mærker noget, selv om der bliver overgang på lamper i det tørre lokale.
Jeg kan ikke se på dokumentationen om de skal have jordledning, det kan måske ses når du har lamperne.
I det her tilfælde (soveværelses loft) ville jeg ikke være betænkelig ved at sætte dem op uden jordledning.
Men da prisforskel for kabel med jordledning er minimal, vil jeg foretrække at bruge den.
OG når det er over loftet lamperne sidder, bør man trække kabel ind i lampestik dåsen oppefra, Så monterer man direkte på den faste installation. Og der ligger jordledning sikkert allerede klar.
Men så er det en sag for elektriker at montere ledninger. Og ud fra dine seneste tråde fornemmer jeg at du sover bedre om natten, hvis du nøjes med at montere lamper, og lader ham stå for strømmen til sidst.
Nu har du fået en masse informationer, til at tage beslutning ud fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay mange tak for besvarelsen.

Nu hvor jeg ikke har et trebenet lampestik, så vil jeg vel ikke kunne bruge jordkablet?

Jeg tror jeg trækker kablerne ind i en stikprop, så jeg selv kan udføre det, kablerne vil gå igennem isoleringene, men må kablerne gerne ligge løse på loftet?

Måske skal jeg selv sætte lampene op og så lade en elektriker stå for tilslutningen til lampeproppen, da vores fasteinstallationer ikke er tilgængelige pga af en bjælke er i vejen

 

 

Du kan godt bruge kabel med jord, du kan bare ikke få den monteret i den sidste ende. Men så er kabel klar "til bedre tider" hvis der skulle ske om forandringer en dag. Ellers står du jo den dag og siger. "Der er ingen jordl. i kabel, så det kan ikke betale sig at gøre noget"
Man skal jo starte med forbedringer et sted.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så vidt jeg ved må du ikke bruge skjulte ledninger, i forbindelse med en stikprop, det skal være fast installation.
Kabler må gerne ligge løst på loftet, og skal betragtes som fast installation. Men som Je--ns skriver, må den faste installation ikke trækkes ned igennem loftet, og afsluttes i en stikprop. Blandt derfor svarede jeg ELEKTRIKER sidst i mit indslag kl. 1915
Det er reglerne !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis