Tykkelse på Jordkabel ind i hus til eltavle?

Hej.

Jeg er ny herinde, jeg ved ikke lige om dette er det rette sted? Men spørgsmålet er:

Er der nogen krav for tykkelse af jordkabel fra spyd og ind til eltavlen? Vi skal have ny tavle og ville købe et kabel og trække op så elektrikeren kunne tilslutte, men hvor mange kvadrat skal det være?

Vi får 6x13A, 2x313a 3faset, 2x16A samt 2 hpfi relæer. hvis det har betydning. 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af KimNielsen4700 på 04-01-2015 16:12

Hej.

Jeg er ny herinde, jeg ved ikke lige om dette er det rette sted? Men spørgsmålet er:

Er der nogen krav for tykkelse af jordkabel fra spyd og ind til eltavlen? Vi skal have ny tavle og ville købe et kabel og trække op så elektrikeren kunne tilslutte, men hvor mange kvadrat skal det være?

Vi får 6x13A, 2x313a 3faset, 2x16A samt 2 hpfi relæer. hvis det har betydning. 

Jordkablet skal være 2,5 mm2, når det skal bruges i forbindelse med HPFI relæ(er). I øvrigt må overgangsmodstanden højst være 1666 Ohm.

 

 

 


fase

Det skal være  1x2,5 mm2 pvikj  kabel. Men det er da "dumt" at købe, i ruller. Hent et stykke ved den elektriker som kommer med resten. Det drejer sig vel kun om nogle få meter. Og skal iøvrigt tilsluttes på jordledning på en godkendt måde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
vi bruger 2,5 kv fra spyd til tavle og der var ingen anmærkning da der blev lavet eltjek alt er godkendt

det er med 40a forsikring
og derefter 1 stk 13a 400v gruppe (2,5kv kabel)
og 2 stk 10a 230v (1,5 kv)
Hej igen.

Der skal bruges nogen meter op til tavlen. Ville der være nogen fordel i at gå op til 6mm2?

Syntes bare et 2,5mm2 lyder at lidt?

Hvorfor er det du ikke spørger ham til råds, som i sidste ende skal lave det??

Hvorfor købe 6mm2 hvis du kan nøjes med 2,5mm2?

Annonce
Skrevet af KimNielsen4700 på 04-01-2015 16:36
Hej igen.

Der skal bruges nogen meter op til tavlen. Ville der være nogen fordel i at gå op til 6mm2?

Syntes bare et 2,5mm2 lyder at lidt?

Hvormange meter er nogle meter? Kravet er 2,5 mm2 og en overgangsmodstand på højst 1666 Ohm, ved 30 mA, som er udløsestrømen for dit HPFI relæ.Jeg kan ikke på stående fod huske, om der skal indregnes en samtidighedsfaktor, så modstanden skal være mindre, når der er 2 HPFI relæer, men det ved den elektriker; som måske skal installere din nye tavle.  Der skal nogle meter 2,5 mm2 til for at øge modstanden væsentlig i forhold til de 1666 Ohm. I øvrigt vil din elektriker foretage en kontrolmåling af overgangsmodstanden, når han laver dokumentationen (og CE mærkningen, hvis det ikke er en færdigkøbt tavle) til tavlen.

 

 

 


fase
Han er spurgt til råds, han mente ikke 2,5 mm2 var nok men ville undersøge det.

Derfor ville jeg høre hvad folk mente herinde?

Ang 6 vs 2,5 mm2 så er der naturligvis ingen grund til 6 mm2 hvis det ikke har en fordel, derfor jeg spørger. Jeg tænker bare hvis det skulle være bedre på nogen måde så er der kun 100 kr forskel i pris, så ville det være dumt at spare? Men har ingen forstand på strøm, så ville lige høre hvad folk herinde havde af meninger.

Godaften
Jeg vil tro det drejer sig om 10 meter.
Skrevet af KimNielsen4700 på 04-01-2015 17:00
Jeg vil tro det drejer sig om 10 meter.

2,5 mm2 har en modstand på 0,175*10/2,5 = 0,07 Ohm. 0,07 Ohm *30 mA= 2,1 mV. så spændingsfaldet over 10m 2,5 mm2 kabel er forsvindende i forhold til de maks. 50 V, der må være før HPFI relæet kobler ud.

 

 

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis