Zanussi ZBQ 861X Ovn varmer ikke?

Vi har været så heldige her i julen, at vores indbygningsovn pludselig holdt op med at fungere :-(
Det var faldet en smule væske ned i bunden af ovnen, og lidt efter slog den relæet fra.
Nå, vi tørrede op og tændte så ovnen igen, og igen slog relæet fra.
Ingen sikringer gået.
Vi droppede aftensmaden og ventede til næste dag.

Her tændte jeg ovnen igen, og fandt ud af, at den slet ikke varmer, den slår ikke relæet mere dog.
Det er varmluften den er gal med, blæseren kører, men ovnen bliver aldrig varm.

Over- og Undervarme fungere ubeklageligt dog.

I starten troede jeg måske det var termostaten, men tænker jeg ikke når over- og undervarme fungere.

Mit sidste bud er derfor ringvarmelegemet, som jeg har fundet en reservedel til her:
http://www.skiftselv.dk/komfur-ovn-microovn/zanussi-401564/

Men vil jo gerne være 100% sikker, så er der nogen måder hvorpå jeg kan måle eller tjekke om det er selve varmelegemet der er gået?

Mvh. Sebastian Dyberg


Mvh. Sebastian Dyberg
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du meget let. Varmelegemet er 230 volt. Du kan måle med voltmeter om der kommer ca. 230 volt på klemmer på varmelegeme. ELLER hvis du ikke har voltmeter,(sluk for strømmen) du tager en almindelig elpære i en fatning med ledning. Ledning monterer du på klemmerne (ledn. kan sidde i klemme, sammen med spadesko) Tænd for strømmen, drej knapper til varmluft, og:

Pæren lyser og varmelege bliver ikke varm => defekt varmelegeme

Pæren lyser ikke => noget andet galt

Det er nok tilfældig at "en smule vædske" og defekt varmelegeme kommer samtidig. Ovne kan normalt godt tåle en del vædske i bunden af ovnen uden at tage skade.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis