Fri adgang

Er der noger der her i forum, der kan oplyse om det er tilladt at sti på ski på en fremmed mands mark, når den er helt dækket af sne, således at vinterafgrøder ikke kan rage skade.

Med andre ord, må man færdes på fremmed grund/mark uden tilladelse, når det foregår på ski og masser af sne ?

Hilsen Prik4

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg ikke er lovligt.

generelt er der mange, der ikke respekterer den private ejendomsret - tag en snak med ejeren, om du må færdes på jorden - inden du gør det...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ifølge Mark- og vejfredsloven § 17 så er det ikke tilladt, hvis ellers det er den gældende lov.
Grunden til at jeg spurgte er, at vi som børn fik at vide, at det var OK når snelaget var tykt. Det var dengang, måske heller ikke lovligt dengang, men i god tro.

Tak for kommentarerne, og godt forslag ev elmand

Hilsen Prik4

Nå sådan ! !  Jeg var ellers lige ved at tro, at du havde forvildet dig ind på området, og så fået bondemanden på nakken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af prik4 på 04-01-2015 15:50
Ifølge Mark- og vejfredsloven § 17 så er det ikke tilladt, hvis ellers det er den gældende lov.
Grunden til at jeg spurgte er, at vi som børn fik at vide, at det var OK når snelaget var tykt. Det var dengang, måske heller ikke lovligt dengang, men i god tro.

Tak for kommentarerne, og godt forslag ev elmand

Hilsen Prik4

Hvis du læser loven på retsinfo kan du altid oppe i toppen til højre se om loven er gældende.

For fuldstændighedens skyld bør du også kigge i naturbeskyttelsesloven, især kap.4. Her kan du også udlede, at der ikke er fri adgang til dyrkede arealer (uden for vej og sti).

 

 

Nu er der hakket så megen jord væk fra de stakkels landmænd til randzoner og "gæstenatur" , at du nok burde kunne finde et par lovlige strækninger.

 

Synes da at det altid vil være en go' ide at spørge inden "man" begiver os ind på "femmed" mands grund.

Det er vel alm. dannelse.

I vore broder lande mod nord gælder allemandsretten, den har "vi" ikke i Dk.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis