Problem med svag gulvvarme, er det den gamle ventil?

Jeg har et problem med en gammel gulvvarme streng, det er oldschool modellen fra 70erne hvor der er støbt rør ned i betongulvet på badeværelset og så monteret en åbne/lukke ventil på røret.. Varmen har de sidste mange år virket rigtig fint, men efter jeg har skiftet radiatorer og haft vandet af systemet kan jeg ikke få varmen i gang igen.. Det oplagte er selvfølgelig luft i systemet, men jeg har udluftet alle de steder jeg har udluftningsskruer, og mine 2 andre gulvvarme strenge virker stadig fint.. Jeg tænker der måske kan være et problem med åbne/lukke ventilen - se evt de vedhæftede billeder af den.. Nogen forslag til hvad jeg kan forsøge?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Var det radiatoren på badeværelset du har udskiftet ???

Må jeg lige se et foto af den anden tilslutning på radiatoren ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det var ikke radiatoren ved gulvvarmen som jeg skiftede.. Det var 3 radiatorer inde i stuen i den anden ende af huset.. Og jeg havde kun tappet vand nok af anlægget til at jeg kunne få radiator forskruningerne af, så egentlig var der jo stadig vand på gulvvarme strengene..

Hvordan foregår det hvis man skal udlufte med tryk? Egentlig ville jeg gerne skifte den gamle åben/lukke ventil ud med en termostat, så det kunne være det skulle laves i samme omgang.. Men kan man få termostat ventiler som er i et 90 grader design? Menes kun at kunne huske at ha set dem uden vinkel...
Du kan kun udlufte med tryk på. Luftskruen løsnes, og der kommer vand/luft ud.
Har du mistanke om luft i denne ene gulvstreng, kan man nogen gange med fordel, lukke af for alle andre strenge og radiatorer. Nu har du hele pumpetrykket koncentreret til at sende vand igennem. Det kan ofte flytte luften hen til udluftningsskrue. Ellers udlufter man normalt bedst med slukket pumpe, så bliver luften på de højeste punkter, og der skulle luftskruer helst sidde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan meget vel have noget skidt i ventilen, der er kommet løs, da du skiftede radiatorerne.
Prøv at tage ventilen af og se om ikke der sidder noget i den og blokerer.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Skrevet af Cpetersen på 04-01-2015 11:39
Det var ikke radiatoren ved gulvvarmen som jeg skiftede.. Det var 3 radiatorer inde i stuen i den anden ende af huset.. Og jeg havde kun tappet vand nok af anlægget til at jeg kunne få radiator forskruningerne af, så egentlig var der jo stadig vand på gulvvarme strengene..

Hvordan foregår det hvis man skal udlufte med tryk? Egentlig ville jeg gerne skifte den gamle åben/lukke ventil ud med en termostat, så det kunne være det skulle laves i samme omgang.. Men kan man få termostat ventiler som er i et 90 grader design? Menes kun at kunne huske at ha set dem uden vinkel...

Nåååå ok. 

Er du i tvivl om den duer kan du roligt skifte den ud med en 90 graders returventil med tilhørende returvandsføler. Det ville jeg personligt gøre hvis ..........  Sørg lige for pilen på ventilen peger i vandflowets retning   

Samtidig kunne du også spule gulvstrengen godt i gennem med en vandslange og derved få fjernet det snask og eventuelle rustflager der vil lade sig spule ud.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg ville gøre som ev elmand skriver, luk for ALLE radiatorer og til din varmtvands beholder, og så åbner du max for den gulvvarme streng som driller, + dine udluftningsskruer og så sætter du din cirkulationspumpe i tsunami mode, og lader den stå der nogle minutter. Og så start stopper du den et par gange med 1 minuts mellemrum. Så skal den nok få luften ud hvis der er noget.. Jeg udlufter mine gulvvarme strenge på 1. sal på den måde, og jeg har ingen udluftning skruer deroppe, men det er lige meget, for luften bliver presset med ned - det virker bare!

Mvh

Morten

Nåh nu har jeg prøvet at udlufte med alle andre strenge lukket og maks tryk på pumpen.. Det har desværre ikke ændret noget..
Det sidste nye er at mine radiatorer heller ikke kan blive mere end lunkne - så nu er det altså hele systemet der ikke leverer ordentligt varme.. Mit retur rør ude ved fyret er slet ikke varmt at mærke på.. Kedel temperaturen er 55grader når den lige har været tændt og falder så til 40 grader før den tænder igen.. Er 55 grader ikke i den lave ende af hvad fyret bør levere?
Cpetersen skrev den 28-01-2015 22:30:00

Nåh nu har jeg prøvet at udlufte med alle andre strenge lukket og maks tryk på pumpen.. Det har desværre ikke ændret noget..
Det sidste nye er at mine radiatorer heller ikke kan blive mere end lunkne - så nu er det altså hele systemet der ikke leverer ordentligt varme.. Mit retur rør ude ved fyret er slet ikke varmt at mærke på.. Kedel temperaturen er 55grader når den lige har været tændt og falder så til 40 grader før den tænder igen.. Er 55 grader ikke i den lave ende af hvad fyret bør levere?

 Update - bedre sent end aldrig :) det var noget så sært som vulkaniseringen på nogle gummislanger på fyret der var blevet dårlig, dette gjorde at der var for lidt gennemgang i slangerne og derfor kunne vandet ikke cirkulere ordentligt og det svageste led i systemet var så det der fremstod uden varme.. 

Men jeg kunne da egentlig godt tænke mig en termostat på den har gamle gulvvarme streng, kan nogen fortælle mig om det bare er at købe en 90gr returventil - gad vide om den nogenlunde passer på de gamle rør eller om der skal skæres rør og laves gevind - for grænsen for hvad jeg selv kan skifte går ved om rørene skal ændres eller om den nye ventil blot kan monteres på det eksisterende rør.
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis