Mobilt drivhus

Nogen husker måske at jeg for godt et år siden postede tråd herinde omkring et drivhus der nu var i 1000 stykker, nu er den gal igen. Gårsdagens blæsevejr har væltet det nye drivhus, det var ellers et compact plus med polyplader og det var fuldlimet med silikone. Jeg ved ikke hvor længe forsikringen vil blive ved, men denne her får jeg vel, og så er jeg kommet til at tænke på at det måske bare ikke er stedet med drivhus, om vinteren. Så derfor tænker jeg om ikke man kan lave et mobilt drivhus, jeg forestiller mig at lave en ramme i firkant 100mm jern, montere hjul udvendig i bagenden, også noget med en trækstang og et næsehjul i front, som kan demonteres. Ideen var så at montere drivhuset ovenpå, hver vinter bliver det kørt ind og i foråret kan man kører det hen over sokkelen, lukke luften ud af baghjulene, og demontere hjulene og trækstany. Hvad tænker I og kan i tilføje nogle ideer.
Nogen husker måske at jeg for godt et år siden... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige pt. forestiller jeg mig en ramme lavet i firkant profiler 80x80mm i 4mm godstykkelse. I den ene ende skal der monteres 2 spindellufthjul der kan demonteres, og i den anden ende en trækstang med yderlig et spindellufthjul der også kan demonteres, via spindelhjulene har jeg mulighed for at hæve rammen over soklen, sætte den på plads og derefter sænke den ned på soklen. Det var min egen plan, men det kunne jo være der var et bedre bud :-)
Skrevet af Håndværkeren på 04-01-2015 01:12

Hvad ved en kjøvenhavner om det, Nåeh ja det er jo Karl Smart der skriver det, så han ved jo nok alt om det

Der hvor ejeren af drivhuset bor er oppe i den flade del af Jylland, og de vindstød vi havde den dag var nogle gange oppe i 16 sekm. men det ved du vel heller ikke hvad betyder

Det er da et værre anfald af mindreværd du er kommet ind i 2015 med. Det bør du vist søge proffessionel hjælp til at komme af med, så det ikke går hen og bliver kronisk 

 

 

Du bør nok overveje en måde at fæstne rammen med drivhuset til soklen, så det ikke ryger af i blæsevejr.

- og så skal du selvfølgelig have motor på (a'la hjælpemotor til campingvogne), til når du flytter rundt på huset :-D
(undskyld, jeg kunne bare lige se det for mig;-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Skrevet af jhjorsal på 04-01-2015 07:20

Nu var det jo midt om natten, så jeg så det jo ikke, men døren havde fået 2 ekstra spændebeslag (ligesom dem der sidder på sidefjeld af en gammeldags traktorvogn) så døren er helt sikker ikke gået op, Hvert vindue havde fået 4 strips omkring vinduesåbnerene, og dem har jeg jo tjekket efterfølgende, de var heller ikke gået op. Jeg havde et spandset horisontalt hele vejen rundt om drivhuset, for at sikre mig at en polyplade, selvom den var fuldlimet, ikke kunne trækkes ud af suget. Men jeg kan se at et af hjørnerne, der hvor bundlisten er sat sammen med stålsoklen, der er hjørnet trukket ca. 30 cm. Bundlist og stålsokkel bliver holdt sammen med sådan nogle gribe beslag, også har vinden jo kunne komme ind, men det er bare et gæt.

Det er højst sansynligt at huset har forladt sit fæste i stålsoklen. Jeg har altid limet bundlisterne fast på stålsoklen med kontaktlim og så monteret klemmerne for et syns skyld. Så letter ikke på grund af at klemmerne svigter. 

Men hvis du vil have "huset" indendøre om vinteren kunne du først lægge en træsokkel af nogle 4"*4" og så skrue stålsoklen derpå med nogle franske skruer. Og 4 voksne mænd kan snilt gå en tur med et drivhus med et par 4"*4" på tværs under neden nær hver ende. Har før været med til og flytte et ca 500 meter inde i Thisted. Det skal siges at folk gloede/dyttede en smule, da vi krydsede vejen over et fodgængerfelt, for en grøn mand naturligvis. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Jeg har et Juliane 9,9 m2, med lukket gavl mod vest ud til mark. Ruderne, af glas, er sat i med silikone og det står på 6 nedgravede sokkelsten. Dér har det stået i 10 år+ og har aldrig vredet sig af betydning (jeg kan ikke få øje på det). Jeg har så aldrig mit drivhus lukket helt - der er altid en dør "på klem", så vinden kan komme ud, hvis den har sneget sig ind Mod øst og syd har jeg et væld af planter (forhaven), som bryder vinden.

Jeg har bidt mærke i, at andre har spændt hegnstråd op inde i deres drivhuse for at fordele træk/tryk, når det går løs.

Jeg gad godt nok ikke flytte rundt på et drivhus...
Skrevet af speddy på 04-01-2015 20:10
Du bør nok overveje en måde at fæstne rammen med drivhuset til soklen, så det ikke ryger af i blæsevejr.

- og så skal du selvfølgelig have motor på (a'la hjælpemotor til campingvogne), til når du flytter rundt på huset :-D
(undskyld, jeg kunne bare lige se det for mig;-)
Ja det første har du nok ret i, men mon ikke jeg kan finde et eller andet på gården der kan trække bæstet ud.

 

 

 

 

Surt, jeg prøvede det samme da Bodil hærgede, da sendte jeg billeder af hvordan mit nye drivhus blev fastgjort, har du set set?

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/182303/afpg/2

Beslagene fik jeg lavet hos min fætter der har en lille maskinfabrik, resten er fra Biltema og kostede ca. 400 kr.
Akselj jeg så godt dit indlæg sidst, det var jo også min tråd :-) jeg går lige og afventer forsikringen men der burde ikke være noget. Et alternativ til det mobile drivhus, kunne også være at tage den med ro, se om jeg kan finde 7 sektioner fra et nedpiller drivhus, få dem gjort i stand, også sætte noget 4mm glas i, i hele baner. Jeg har i forvejen et Vægdrivhus jeg sætter ind hver vinter, så jeg bliver ikke helt uden tomater selvom der går et år eller 2 ;-)
hvad med et par af de her grow camps. http://www.moreland.dk/da/products/hoejbed-drivhus/growcamp-fc3725-150x120x240cm/?partno=80014002
de er mere holdbare, har du mulighed for at sætte buske et stykke væk så vinden zig zagger igennem, så den bliver nød til at sætte farten ned.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis