HJÆLP! - Mit badeværelse ser forfærdeligt ud

Hej alle sammen

Jeg står i et problem med mit badeværelse, som jeg simpelthen ikke kan få bugt med.

Jeg har et badeværelse med et terrazzogulv som er et helvede at holde rent. Jeg har fået af vide at jeg kun må bruge sæbespåner til at rengøre det, hvilket desværre ikke er nok. Udsugningen er elendig fordi vi i bebyggelsen har centraludsugning på taget, som bare ikke suger kraftigt nok.

Som i kan se på billederne, så er der begyndt at komme svamp på gulvet og i fugemassen mellem fliserne på væggen. Problemet er bare, at jeg ikke ved hvad jeg skal bruge for at komme det til livs, fordi jeg har fået af vide at standart rengøringsmidler ødelægger gulvet, hvis jeg bruger dem.

Er der nogen som ved hvordan jeg får et rent og pænt badeværelse igen? Både bugt med svampen, fjernelse af plamascher og hvide fliser og fugemasse, igen?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

brug du bare almindelige rengøringsmidler , og en gang rodalon til at fjerne mug,
jeg ville ikke være bange for at bruge cillit bang en gang i mellem

det er ikke reklame, men det virker altså


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg vil nok vælge at gå helt til bunds med det.
Først og fremmest må terrazzo gulve ikke få kalkfjerner eller syrer. Da mørtlen allerede indeholder en masse kalk. og de skærver der er i gulvet er marmor som ikke kan tåle syrer.

1.
Først ville jeg dække gulvet af med plastic og tape. og skære hul ved risten.
Så skal fliser og fuger vandes ned så fugerne er gennemvædet. Disse fuge skal holdes våde igennem hele forløbet.
Der blandes nu en 1 eddikesyre til 4 vand som skrubes godt i fuger og på fliser.
efter skrubningen vandes vægge godt ned med vand i både fuger og fliser og tørres af derefter.
Plasticen kan nu fjernes.

2.
Alle gummifuger kan nu fjernes og renses helt rene med hobbykniv.

3.
Terrazzogulvet vandes og slibes med våd slibepapir korn 40 og derefter korn 60. derefter vandes overfladen til den er ren.

4.
Når gulvet er tørt kan der nu gummifuges igen alle de eksisterende steder.

5.
Når gummifugen er tør er det bedste at behandle sit ny slebet terrazzogulv med sæbespåner.
1 dl. Sæbespåner til 5 liter varmt vand, lad sæben ligge og opløse i ca. 5 min. vask gulvet med sæbevandet, lad det ligge på i små 10 minutter, skyld derefter gulvet af i koldt vand og tør efter med en opvredet klud.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Sæbespåner er ikke rigtig sæbespåner for tiden syntes jeg, man får ikke den der lidt fedtede overflade erfarer jeg med dem man kan købe i alm. handel. Det har været diskuteret her før, der er vist ikke så meget lanolin i som for år tilbage.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja de fleste sæbespåner står på en 13-30%
Hvis det skal være helt rigtigt skal man op på den der hedder 80 procent, for at få et ordenligt resultat, men de er rigtig svære at få fat i.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce

Hej Martin

Tusind tak for dit svar.

Jeg er ikke selv en speciel god håndværker, så der er lige et par ting jeg har nogle uddybende spørgsmål til. Det virker som om at du har styr på det.

"2. Alle gummifuger kan nu fjernes og renses helt rene med hobbykniv" - Skal jeg fjerne fugerne mellem fliserne, og sprøjtes nyt i bagefter? eller? Jeg tror ikke det er gummifugemasse.

Jeg har hørt noget om at det er bedre at behandle med Probat i stedet for sæbespåner. Ved du noget om det?

Hej Jacob. 

Start med at gøre hele kabinen, fuger gulv og det hele godt våde.

Herefter vasker du hele området så godt du kan med "Borup Rengøring til Marmor/Terazzo"

Hvis problemet stadig består på fliserne IKKE Terazzo´en. Så dækker du gulvet godt af & og fortsætter din rengøring af fliserne med først en semi-mild blanding af grundrens i varmt vand. 

Derefter skal vi så have bugt med kalken, til dette vil jeg bruge et produkt der hedder "Welldone kalkfjerner spray"  Har brugt det mange steder med god erfaring og det samme har rigtigt mange af vores kunder. 

Igen sørg for at gulvet er dækket godt af og fliser + fuger er godt våde da produktet ellers kan skade fuger og fliser. Brug handsker og beskyttelse briller + luft godt ud i rummet da det ikke lugter særligt godt

Spray herefter fliserne med kalkfjerneren, lad virke 2minutter og skrub med svamp. Herefter skylles grundigt med rent vand. Sådan som dine fliser ser ud, kan jeg forestille mig at du skal igennem processen 2-3 gange. 

Umiddelbart ser det ud til at du har et problem med mug eller lignende på dine fuger. Hvis fugerne efter ovenstående behandling stadig er grimme så ville jeg rengøre dem med "Welldone Mugfjerner spray" det bør kunne løse problemet. Ellers er der ikke andet at gøre end som Martin foreslår at fjerne fugerne. 

Mht. selv gulvet, hvis ikke rengøring med Borup produktet gør det rent og pænt. Så vil jeg følge Martins gode råd omkring dette  

Håber det hjælper, har du nogen spørgsmål så bare sig til

Mvh


Mvh Kim


Fugerne imellem fliser er ikke gummifuger. Det er kun fuger ved gulv og evt. hjørner der er gummifuger. Det kan du let konstatere, ved at trykke let  med en lille skruetrækker f.eks. er de bløde er det gummifuger.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De er til at finde hvis man bruger søgefunk. noget med høkeren.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis